Recensie: Over en uit RECENSIE

Recensie: Over en uit – Marion van de Coolwijk

Het verhaal: Emiel heeft een succesvolle carrière als app-ontwikkelaar. Hij is getrouwd met Roos die onderwijzeres is op een basisschool. Samen hebben ze een dochtertje, Tirza. Ogenschijnlijk leiden ze een gelukkig gezinsleven. Maar de spanningen nemen toe als zowel Roos als Emiel onder grote druk komen te staan op hun werk. De komst van de au pair Adinda lijkt hiermee een schot in de roos, maar Roos voelt zich al snel ongemakkelijk door de wel erg amicale relatie van Emiel met het meisje. Dan wordt Tirza ontvoerd, de dader neemt contact op met Roos en Roos weet dat ze dit gevecht alleen moet aangaan. Alleen zij kan afrekenen met het verleden.

Over en uit van Marion van de Coolwijk is niet de ijzingwekkende thriller die je van haar hand zou verwachten, maar is desalniettemin sterk geschreven. Van de Coolwijk schrijft een goed in elkaar gezet verhaal wat zich zowel in 2015 als in 2018 afspeelt. Je maakt kennis met Emiel, Roos en Tirza Snip, de hoofdpersonen in het verhaal. Emiel wordt beschreven als een zeer gedreven ontwikkelaar met zijn eigen bedrijf, Roos als een zeer bevlogen onderwijzeres op een basisschool. De werkdruk waar beiden mee te maken hebben en waar het gezin onder lijdt, is zeer herkenbaar. De karakters zijn goed uitgediept waardoor je jezelf goed in kan leven in de thuissituatie van Roos en Emiel. Tirza wordt beschreven als hun allerschattigste dochtertje, vrolijk, maar ook wetende dat ze iedereen om haar kleine vingertje kan winden. Van Adinda krijg je in het begin minder hoogte omdat er weinig wordt losgelaten over haar precieze achtergrond. Later in het verhaal zal blijken waarom. Dan is er Gijs, de beste vriend van Emiel en Roos. Emiel en Gijs hebben dezelfde hobby: naar scheepswrakken duiken. Hoe dat deze vriendschap is ontstaan en waar het misgaat, maakt Over en uit tot een goede thriller.

Wat opvalt in Over en uit is de gedegen kennis van het duiken. Van de Coolwijk heeft goede research gepleegd hierover. Ook als leek, begrijp je hierdoor de gevaren die duiken met zich meebrengt en hoe mooi het duiken op zich, maar ook naar scheepswrakken kan zijn.

Over en uit is een boek wat gemakkelijk leest en zeer geschikt is om mee te nemen in de trein of op vakantie. Marion van de Coolwijk heeft geen razend spannend boek geschreven, maar wel een die de moeite van het lezen waard is!

Over en uit

1  2  3  4  5

Emiel heeft een succesvolle carrière als app-ontwikkelaar. Hij is getrouwd met Roos en ze hebben een dochtertje, Tirza. Ogenschijnlijk leiden ze een gelukkig gezinsleven. Maar de spanningen nemen langzamerhand toe. Emiel staat onder grote druk als hij niet al zijn klanten tevreden kan houden. Roos is jaloers op zijn haar idee wel erg amicale relatie met de bloedmooie au pair. En hun rijkdom blijkt ook een heel gevaarlijke kant te hebben als Tirza wordt ontvoerd.