Recensie; James Hond en de Elfenbank RECENSIE

Recensie: James Hond en de Elfenbank - Noëlla Elpers

In James Hond en de Elfenbank wordt een verhaal geschreven vanuit de hoofdpersoon, James Hond. En dit is niet zomaar een hond, maar een heel bijzondere hond! James zorgt graag goed voor zijn vriend en tevens baasje Andreetje en wil hem daarom ook maar al te graag helpen wanneer de vis op raakt in de zee. Samen met vissersstel Martinus en Lieke bedenken ze een plan, maar Richard Haaisema probeert dit plan tegen te houden. En dat probeert hij niet alleen, maar samen met mijn grote dobermann Dog X. Zal het plan van James Hond uiteindelijk lukken?

De vlot geschreven tekst van James hond en de Elfenbank zorgt ervoor dat je als lezer direct gegrepen wordt en gaat meeleven met de hoofdpersoon, James Hond. Eerst is James Hond een klein, wat bangig hondje. Dit zal hij zelf echter nooit toegeven. Naarmate het boek vordert, groeit James Hond in een stoere hond. Zelfs wanneer een kind geen boekenworm is, zal het worden gegrepen door de vlot geschreven en spannende tekst. Noëlla Elpers heeft een zeer vlotte pen en de verschillende grapjes in het boek zorgen ervoor dat de spanning af en toe doorbroken wordt. Doordat Noëlla Elpers het verhaal heel beeldend heeft geschreven, zie je als het ware het verhaal voor je ogen gebeuren. Naast de tekst spreken de illustraties in James Hond en de Elfenbank ook enorm aan. De illustraties zijn in zwart wit en zorgen voor extra spanning in het boek.

James Hond en de Elfenbank is geschreven voor kinderen vanaf de middenbouw van de basisschool, dit boek past bij die leeftijdscategorie. Wel wordt er een beroep gedaan op de woordenschat. Sommige woorden zullen lastig zijn, maar door bij zo'n woord door te lezen, komt vaak de uitleg als vanzelf. En anders is enige uitleg altijd mogelijk. Dit kan er ook mee te maken hebben dat de schrijfster Belgisch is, waardoor sommige woorden in het Nederlands anders zijn. Een boek is daarentegen ook een perfecte manier om de woordenschat uit te breiden!

Al met al is dit boek geschikt voor kinderen vanaf de middenbouw van de basisschool en zullen ook zij gegrepen worden door dit verhaal. Het is een spannend en boeiend verhaal tot aan de laatste pagina. Daarom geef ik dit boek 5 hartjes!

James Hond en de Elfenbank

1  2  3  4  5

Mijn naam is Hond, James Hond. Ik woon bij Andreetje van restaurant 't Zeetje. Hij bakt de beste zeetong van heel de Belgische kust. Die wordt geleverd door visser Martinus en zijn vrouw Lieke. Maar er is een kaper op de kust: scheepseigenaar Haaisema schept alle zeetongen weg met zijn moderne vissersvloot. Martinus en Lieke roepen mijn hulp in. Ik mag mee op hun schip en ze rekenen op mijn geweldige speurneus om de geheimzinnige Elfenbank vol zeetong te vinden.

In de reeks James Hond verschijnen spannende en grappige verhalen over een dappere speurneus. Uitdagend verhaal op AVI-niveau.