Recensie: Krijgsbanier van de adelaars RECENSIE

Recensie: Krijsbanier van de Adelaars – Ben Kane  4 hartjes

Ben Kane kwam enkele jaren geleden in het nieuws toen hij de Muur van Hadrianus afliep geheel in oorspronkelijk Romeins uniform. Bovendien werd dit ook vastgelegd in de documentaire The Road to Rome. Deze schrijver van historische fictie leeft zich heel vaak in zijn verhalen in en schrijft vanuit de ervaringen die hij opdoet. Bovendien doet hij elke keer uitgebreid research voor elk van zijn boeken. Daarom wordt zijn historische fictie – verzonnen verhalen gebaseerd op ware feiten – ook zo bijzonder gesmaakt. Met Krijgsbanier van de Adelaars heeft hij weer een sterk staaltje van zijn kunnen getoond.

In Krijgsbanier van de Adelaars werkt hij een vaak vergeten historisch feit uit de Romeinse geschiedenis uit tot een spannende roman van 400 bladzijden. Ten tijde van de laatste dagen van keizer Augustus werden in het Teutoburgerwoud in Germanië een tiende van de Romeinse legioenen in de pan gehakt door een verzameld leger van verschillende Germaanse stammen. Hoe het zover heeft kunnen komen wordt haarfijn beschreven in deze roman. In de proloog maken we kennis met de piepjonge Ermen die een eed zweert aan zijn volk: zijn tante en neven werden op brutale manier door de Romeinen verkracht en vermoord en hij zal de ze daarvoor laten boeten. Twintig jaar later is dezelfde Ermen, nu Arminius, opgeklommen in het Romeinse leger tot leider van de hulptroepen, maar nog steeds trouw aan zijn volk en van plan zijn eed gestand te doen. Hij ligt ook goed bij zijn oversten, Tullus en Varus, al heeft eerstgenoemde toch wel zijn twijfels over Arminius. Langzaamaan probeert hij in het geniep de verschillende Germaanse stammen op één lijn te krijgen en achter zich te scharen teneinde de Romeinen een genadeslag toe te brengen. Doordat hij het vertrouwen geniet van de Romeinse gouverneur kan hij ook zonder problemen zijn gang gaan. In de bloedstollende laatste honderd pagina’s beschrijft Kane het oorlogsgeweld in duidelijke en realistische bewoordingen, zonder de wreedheden te schuwen.

Ben Kane slaagt erin alle Romeinse legergebruiken, gewoontes, kledij en dagelijkse kost tot in de details te beschrijven zonder dat het schaadt aan het tempo. Zijn personages zijn levensecht en tonen ware gevoelens. Ook de karaktertekeningen zijn realistisch en gedetailleerd beschreven. In Krijgsbanier van de Adelaars krijgen we niet alleen het verhaal vanuit het standpunt van Arminius, maar evengoed uit de ogen van Tullus. De lezer krijgt sympathie voor zowel Romeinen als Germanen en krijgt het moeilijk op het einde om een kant te kiezen, wat zeker een grote verdienste is van Kane. Aan het eind van de roman legt Ben Kane de hele achtergrond nog eens uit en er is ook een uitgebreide woordenlijst met Latijnse woorden en plaatsnamen zodat alles duidelijk wordt voor de lezer. Krijgsbanier van de Adelaars is een uitstekende historische roman die boeit van begin tot einde en waar het tempo nooit stilvalt. De levensechte personages zorgen voor een groot inlevingsvermogen en de actie is splijtend. Het is reikhalzend uitkijken naar het vervolg Jacht op de Adelaars dat binnenkort verschijnt.

Recensie: Krijsbanier van de Adelaars – Ben Kane

Krijgsbanier van de Adelaars

1  2  3  4  5

9 na Christus, Germania, ten oosten van de Rijn. Vijandige stammen bereiden een dodelijke hinderlaag voor op de Romeinen. Hun aanvoerder is een charismatisch stamhoofd en vertrouweling van Rome, Arminius, wiens droom het is om de Romeinse indringers uit Germania te verdrijven.

Centurion Lucius Tullus, die al vele veldslagen meemaakte, en de gewiekste provinciale gouverneur Varus staan lijnrecht tegenover Arminius. Samen met drie lokale legioenen verlaten zij hun zomerkampementen en marcheren terug naar hun forten aan de Rijn. Ze hebben er geen idee van dat in de mistig bossen van het Teutoburgerwoud alleen bloed, modder en de dood op hen wachten...