Recensie: De beproevingen van Apollo 3 - De brandende doolhof RECENSIE

Recensie: De beproevingen van Apollo 3, de brandende doolhof – Rick Riordan

In De brandende doolhof gaat het verhaal over de verstoten halfgod Apollo verder waar het gebleven was: de derde Romeinse keizer van het Triumviraat moet worden gevonden en het laatste orakel worden bevrijd. Ook deze keer krijgt Apollo hierbij hulp van Meg McCaffrey en deze keer ook van Jason Grace en Piper McLean, bekend uit de verhalen van Percy Jackson.

De brandende doolhof is het derde en laatste deel van de Apollo serie waarin je erachter komt of het Apollo lukt om zijn queeste tot een goed einde te brengen en of hij door Zeus terug wordt toegelaten tot de Olympus. Of zou Apollo dit zelf niet meer willen nu hij zo'n lange tijd heeft ervaren hoe het is om sterfelijk te zijn?!
Dit laatste deel is misschien wel extra spannend omdat het dit keer gaat om een van de meest gestoorde keizers uit de Romeinse geschiedenis en het bevrijden van het orakel dus moeilijker is dan ooit. Daarnaast is er ondertussen al zoveel gebeurd en hoop je gewoon dat er een einde komt aan de toorn van de keizers van het Triumviraat en wil je natuurlijk ook gewoon weten hoe het af zal lopen.

Riordan weet je meteen weer mee te nemen naar waar je gebleven was en trekt je direct weer het verhaal in. Als je de eerdere delen gelezen hebt, weet je meteen weer hoe het zat en voelen de personages direct weer vertrouwd als het weerzien van een paar oude bekenden. Als je de eerdere delen niet gelezen hebt, wordt ongetwijfeld meteen je interesse gewekt omdat het bij Riordan nooit lang duurt voor het avontuur om de hoek komt kijken.

De mix van beeldend schrijven, humor, spanning en de onvoorspelbaarheid van het verhaal zorgen ervoor dat je van begin tot eind geboeid bent en verder wilt blijven lezen. De moderne twist aan de Griekse mythologie en Romeinse geschiedenis maken de verhalen van Riordan uniek. Deze belangrijkste kenmerken maken de boeken van Riordan tot een ongekend succes en ook De brandende doolhof is hier weer een uitstekend voorbeeld van. Je zult je geen moment vervelen!

Om niet teveel te verklappen over de inhoud van het verhaal, is het advies: ren gewoon naar de dichtstbijzijnde boekwinkel (of klik jezelf er naar toe op internet) en koop het boek of misschien wel de hele serie! Uren leesplezier gegarandeerd!

De beproevingen van Apollo 3 - De brandende doolhof

1  2  3  4  5

Met de hulp van zijn halfgodvrienden heeft Lester (oftewel de sterfelijke versie van de god Apollo) zijn eerste twee beproevingen weten te overleven - één in Kamp Halfbloed en één in Indianapolis waar Meg de duistere voorspelling ontving. De woorden die ze sprak terwijl ze op de Troon van Herinnering zat, onthulden dat Kamp Jupiter in gevaar was. Terwijl Leo op Festus vooruitvliegt om het Romeinse kamp te waarschuwen, vervolgen Lester en Meg hun missie door het Labyrint. In het zuidwesten zullen ze de derde keizer moeten vinden en het orakel dat in woordpuzzels spreekt. Maar er is een sprankje hoop in de sombere voorspelling: de gespleten gids, slechts hij weet hoe te gaan. Ze zullen reizen in het gezelschap van een sater en Meg weet precies op wie ze een beroep kunnen doen.