Recensie: De ridders van de ronde keukentafel RECENSIE

Recensie: De ridders van de ronde keukentafel – Mark Tijsmans

Wat als alle volwassenen vertrekken? Het overkomt Arthur, Tristan, Gwynevere, Isolde, Lancelot, Gallahad en al hun leeftijdsgenootjes. Als hun ouders vertrekken naar de oorlog in Londen blijven zij alleen achter met de gekke oude tovenaar in kasteel Camelot. Met z’n allen beleven ze gekke avonturen en doen ze nieuwe ontdekkingen.

De ridders van de ronde keukentafel is een vernieuwde, verfrissende versie van de eeuwenoude Britse legendes over koning Arthur en de ridders van de ronde tafel. Deze legendes zijn een stukje Britse (literatuur)geschiedenis, die op alle mogelijke wijzen terug te vinden zijn in het huidige dagelijks leven. Mark Tijsmans heeft met De ridders van de ronde keukentafel een grappige versie geschreven, waarbij deze grote legendes aangepast zijn voor de jonge lezer.

Mark Tijsmans schrijft heel beeldend. De avonturen zijn versimpeld maar komen wel overeen met de legendes. Het boek is heel luchtig en bevat veel grapjes. Voor de jonge lezer zijn de avonturen van Arthur en zijn vrienden opwindend en is die gekke Merlijn om te gieren. Voor de oudere lezer zijn het de woordgrapjes en de ondertoontjes die verassend amusant zijn.

Het boek is soms lastig om voor te lezen, vanwege de lange zinnen en het (overdadige) gebruik van haakjes en punten om nadruk te geven. Toch is het boek, de geadviseerde leeftijd is 10 jaar en ouder, soms te lastig voor de jonge lezer om zelfstandig te lezen. Namen als Gwynevere en Nimue zijn lastig, al horen ze natuurlijk bij de legenden. Maar dat is niet alles. Mark Tijsmans kiest vaak voor moeilijke woorden en een lastige zinsopbouw. Ook is het boek soms wat langdradig en schrikt de dikte van het boek de lezer af.

Het verhaal zit heel goed in elkaar. De context waarin de avonturen plaatsvinden is duidelijk en komt constant terug. Dit geeft rust en een goed beeld. De personages worden voldoende toegelicht en er is genoeg ruimte voor herkenning en spiegeling tussen de lezer en de karakters. Het verhaal vindt eeuwen geleden plaats, maar toch weet Mark Tijsmans het verhaal een modern tintje te geven, waardoor het verhaal goed te begrijpen is.

Kortom, De ridders van de ronde keukentafel is een grappig boek voor jong en oud. Maar het is niet altijd even makkelijk om te lezen of voor te lezen. Toch is het boek zeker de moeite waard, omdat het op een leuke wijze algemene kennis verspreid en het echt een leuk verhaal is. De schrijfstijl is even wennen, maar past bij het karakter van het boek. Al met al is De ridders van de ronde keukentafel een heel leuk (jongens)boek!

Recensie: De ridders van de ronde keukentafel - Mark Tijsmans

De ridders van de ronde keukentafel

1  2  3  4  5

In het land Brittannië trekt koning Uther ten strijde tegen de Saksen. De kinderen worden in veiligheid gebracht in het afgelegen kasteel Camelot. De achterhoede van het koninklijke leger zal weldra komen om hen te beschermen.
    Maar de soldaten komen niet. De oude tovenaar Merlijn, de enige volwassene (zeg gerust bejaarde) op het kasteel, heeft het veel te druk om de leiding op zich te nemen. En dus moeten de kinderen zelf een leider kiezen...

Het verhaal van koning Arthur, al is hij in dit boek nog een prins, is een van de beroemdste verhalen ter wereld. Eeuwenoud, reeds honderden malen verteld.

Telkens weer opnieuw, telkens weer verschillend en altijd een beetje anders. Gwynevere, Lancelot, Tristan, Isolde, Arthur en nog zovele anderen spelen allemaal hun rol in De ridders van de ronde keukentafel. Het verhaal maakt je vaak aan het lachen, het is soms ernstig en hier en daar ook een beetje droevig. Maar vooral is het heel bijzonder. Want alle hoofdrolspelers in De ridders van de ronde keukentafel zijn kinderen...

En ze zijn alleen...