Recensie: De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender RECENSIE

Recensie: De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender – Sophie Chen Keller

In De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender volgen we hoofdpersoon Walter. Hij is twaalf jaar oud, maar praat niet. Wel is hij vrij intelligent en hij ziet en hoort veel meer dingen dan andere mensen. Walter heeft een bijzonder talent, hij is namelijk erg goed in het terugvinden van dingen. Het liefst is hij de hele dag in de bakkerij van zijn moeder, maar hij treedt buiten deze deuren wanneer hij mensen helpt hun zoekgeraakte spullen terug te vinden. Zelf is Walter ook al een hele tijd op zoek, op zoek naar zijn verdwenen vader… maar dat is nou juist het enige wat hij maar niet kan vinden.

Dit boek bevindt zich in het genre van de roman. Toch is het veel meer dan dat. Het boek is een heel speciaal, uniek boek wat gaat over een speciale, unieke jongen. Het voelt bijna sprookjesachtig aan, zo groot is de fantasie van Walter. Hij denkt dat de muizen zijn moeder helpen in de keuken en dat de cakejes en croissantjes dansen op de toonbank. De schrijfstijl van Sophie Chen Keller is dan wel erg luchtig, toch verdient het wel enige focus omdat het soms van de hak op de tak gaat en realiteit en fantasie sterk met elkaar verweven zijn. En, je bent gewaarschuwd: van de sterke beschrijvingen van alle baksels in de bakkerij, krijg je spontaan lekkere honger.

Wanneer het boek, een belangrijk etalagestuk van de bakkerij, verdwijnt gaat Walter op pad om het terug te vinden. In een race tegen de klok gaat hij de hele stad door, om de bakkerij van zijn moeder te redden en om het enige aandenken aan zijn vader terug te krijgen. Wanneer het boek verdwijnt, verdwijnen namelijk ook de klanten in de bakkerij en gaat alles mis wanneer de huurbaas de huur verhoogt. Volgens Walter komt dit allemaal door het magische boek en moet hij dit boek dus vinden. In deze speurtocht ontmoet Walter de meest bijzondere mensen. Eigenlijk ontmoet hij allerlei mensen, die wij mogelijk juist negeren of ontwijken wanneer we in de stad zijn. Denk aan zwervers en bedelaars. De naïeve, kinderlijke Walter stapt gewoon op deze mensen af en juist door zijn stille stem krijgt hij de ander aan het praten. Wat ontstaat zijn gekke, maffe dialogen met mooie verhalen van al deze personages die hij op zijn pad tegenkomt. Walter oordeelt niet en luistert met een open mind naar het verhaal van hun leven. Via via weet hij telkens een bladzijde van een boek te bemachtigen en verlegt hij ook telkens zijn eigen grenzen.

Sophie Chen Keller weet met haar debuutroman De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender een vrolijke en filosofische indruk achter te laten. Zoals het hoort bij een echt sprookje, heeft ook dit verhaal een mooie, warme boodschap. Alhoewel het verhaal gaat over een bijzondere jongen genaamd Walter, is hij voor de lezer ook erg herkenbaar. Hij wil graag erbij horen en hij probeert zijn weg te vinden in de grote mensen wereld. Hoe gek en maf het verhaal soms alle kanten op gaat, dat zijn toch twee thema’s waarin iedere lezer zichzelf kan inleven.

Het einde van De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender is verrassend en toch wat onverwacht. Als lezer kijk je uit naar een bepaald moment, waar je eigenlijk toch wel op zit te wachten tijdens het lezen van het hele boek. Sophie Chen Keller kiest hier juist niet voor en neemt een andere wending. Een wending die eigenlijk nog beter is en je verwarmt met een krachtige levensles.

Dit verhaal is dan ook te beschrijven als een feel good, sprookjesachtige roman. Voor iedereen die zich af en toe eens kind voelt, of kind wil voelen. Voor iedereen die houdt van een flink portie fantasie en liefde. Voor iedereen die wel eens iets kwijt is en het graag wil vinden…

De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender

1  2  3  4  5

Walter Lavender is twaalf, maar hij praat niet. Daarom denken mensen dat hij dom is. Maar hij ziet juist veel meer dan anderen. In zijn ogen dansen de croissantjes en cakejes rond in de bakkerij van zijn moeder. In zijn ogen hebben ook de zwerver op de hoek en de vrouw die lege blikjes verzamelt een verhaal. En wat hij ook ziet: dingen die kwijt zijn. Als hij mensen helpt hun zoekgeraakte spullen te vinden, vindt hij misschien ook ooit zijn verdwenen vader terug.
    Wanneer een belangrijk etalagestuk uit de bakkerij verdwijnt, het enige aandenken aan zijn vader, en het plotseling slecht gaat met de bakkerij, moét hij er wel op uit om zijn moeder te helpen. Met de hulp van een stoet kleurrijke personages en fantasierijke verhalen probeert hij te doen wat onmogelijk lijkt: je eigen stem vinden in een overvolle stad.