Recensie: Het pilgrim fathers complot RECENSIE

Recensie: Het pilgrim fathers complot – Jeroen Windmeijer

Het anders zo rustige Leiden schrikt op wanneer de voorzitter van de plaatselijke vrijmetselaarsloge op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht. Bijna tegelijkertijd wordt er in een archief een manuscript gevonden waarin een anonieme auteur de tot dan toe verborgen geschiedenis vertelt van de Pilgrim Fathers, de Founding Fathers van de Verenigde Staten. Van 1609 tot 1620 woonden zij in Leiden, waarna een deel van hen naar Amerika vertrok.
Ongewild raakt universitair docent Peter de Haan bij deze zaken betrokken. Waarom bleef zo'n groot deel van de Pilgrim Fathers in Leiden achter? Wat hebben de vrijmetselaars daarmee te maken? En welke relatie onderhield Peters vriendin met de vermoorde voorzitter?

Het Pilgrim Fathers complot is totaal geen boek voor "even tussendoor". De dikke pil van ruim 500 bladzijden heeft een verhaal waarin heden en verleden met elkaar gecombineerd worden en waar je echt even de tijd voor moet nemen om te lezen. Ga er dus voor zitten als je dit boek wil lezen, want als je er eenmaal in zit (wat wel een tijdje kan duren) wordt het lastig om het boek weer weg te leggen.

Jeroen Windmeijer heeft op een indrukwekkende manier feit en fictie met elkaar weten te verbinden in Het Pilgrim Fathers complot. Sommige personages zijn echt te vinden in de Nederlandse geschiedenis, anderen zijn verzonnen. Doordat een aantal gebeurtenissen in het boek echt zijn gebeurd, zoals dat Piet van Vliet die het manuscript van de Pilgrim Fathers ontdekt én dat het verhaal zich in Nederland (Leiden) afspeelt, is het erg interessant en leerzaam om te lezen. Er zijn een aantal personages die ook in Windmeijers eerdere boeken voorkomen. Je merkt wel dat een aantal verhaallijnen van deze personages doorlopen, maar het is niet per se nodig om deze te hebben gelezen. De personages worden erg goed en geloofwaardig neergezet, dit maakt de verhaallijn nog sterker. Toch waren er een aantal stukken die erg langdradig waren en ook enkele personages die niet per se genoemd hoefden te noemen. Het is natuurlijk al een dik boek, dus dit zorgt ervoor dat de motivatie om door te blijven lezen soms niet altijd even sterk aanwezig is. Ik had hier vooral last van in het middenstuk, maar achteraf gezien loopt er wel een sterke rode draad door het verhaal en was dit juist nodig om het verhaal draaiende te houden. In het laatste gedeelte van Het Pilgrims Fathers complot valt dan ook alles op zijn plek.

Jeroen Windmeijer weet een steengoed en gedeeltelijk op feiten gebaseerd verhaal neer te zetten. Voor liefhebbers van bijvoorbeeld Da Vinci Code is het zeker een aanrader, Jeroen Windmeijer wordt dan ook de Dan Brown van de lage landen genoemd, maar ook voor lezers die geïnteresseerd zijn in een deel uit de Nederlandse geschiedenis én liefhebbers van historische verhalen. Het is jammer dat het verhaal soms even iets te langdradig is, daarom geef ik het vier hartjes.

Het Pilgrim Fathers-complot

1  2  3  4  5

Het anders zo rustige Leiden schrikt op wanneer de voorzitter van de plaatselijke vrijmetselaarsloge op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht. Bijna tegelijkertijd wordt er in het gemeentearchief een manuscript gevonden waarin een anonieme auteur de tot dan toe verborgen geschiedenis vertelt van de Pilgrim Fathers, de Founding Fathers van de Verenigde Staten. Van 1609 tot 1620 woonden zij in Leiden, waarna een deel van hen naar Amerika vertrok.

In razende vaart wordt de lezer meegevoerd van de nauwe steegjes van Leiden naar de weidse wateren van Cape Cod in de Nieuwe Wereld tot aan de verzengend hete Sinaïwoestijn in Egypte, om er elke keer achter te komen dat de geschiedenis nooit is zoals de boeken ons willen doen geloven.