Recensie: Licht RECENSIE

Recensie: Licht – Onno Wesseling

Indra wordt gevraagd om de kunstcollectie van de familie Van Ravensbeek in kaart te brengen. Hij is een oude vriend van de familie en conservator van een museum in Alkmaar. Al snel overlijdt echter de blinde eigenaresse Rosa. Haar dochter Amy vraagt of hij toch door wil gaan met zijn inventarisering van de collectie. Samen met Amy stuit Indra op het verleden van hun ouders en de geheimen uit die tijd. Door onderzoek en verhalen van bekenden proberen ze het verhaal van hun ouders duidelijk te krijgen. Het blijkt dat zij niet veel wisten van hun ouders, want wat voor iemand was Amy’s vader eigenlijk en wat is er met de moeder van Indra gebeurt?

Onno Wesseling heeft met Licht een boeiende roman geschreven. Indra en Amy proberen de familiegeschiedenis van de familie Van Ravensbeek te achterhalen, maar dat blijkt niet gemakkelijk. Veel mensen uit die tijd zijn overleden en de weinige die er nog zijn hebben moeite om de verhalen te vertellen vanwege het zeer dat daardoor naar boven komt. Toch lukt het Amy en Indra. Ze weten stukje voor stukje de volledige puzzel te leggen.

De informatie over de levensverhalen van de ouders van Amy en Indra heeft auteur Onno Wisseling verstopt in gesprekken, dagboekfragmenten, een boodschap op een graf, maar ook in een schilderij. Dit is vindingrijk en een puzzel voor de lezer, waardoor een meeslepende roman is ontstaan. Het verhaal is geloofwaardig en de informatie wordt in een prettig tempo gedoseerd losgelaten in het verhaal. Aan het eind van het boek gaat het echter wel wat snel. De conclusies die hier getrokken worden lijken wat overhaast en voelen daardoor niet helemaal geloofwaardig. Dit is jammer, want dit gaat om de laatste paar bladzijden van het boek.

Licht heeft een gesloten eind, want alles is bekend. Toch blijft de motivatie achter de verschillende gebeurtenissen aan je knagen en blijf je toch een beetje nieuwsgierig naar de beweegredenen van de ouders van Amy en de moeder van Indra. Helaas zijn zij overleden dus de antwoorden zullen we niet krijgen.

Onno Wesseling besteedt in Licht veel aandacht aan kunst en dan met name aan de beroemde Bergense School. Dit is bijzonder en interessant aan het boek en maakt je nieuwsgierig naar deze kunst. Het schilderij van De Spaanse danseres van Jan Sluijters krijgt in dit boek veel aandacht omdat dit gebruikt wordt om de familiemysteries op te lossen.

Naast kunst, speelt muziek in dit boek ook een belangrijke rol. Jazz is een belangrijk element in het leven van Amy’s moeder Rosa. In mooie en moeilijke tijden is jazz hetgeen waarmee zij zich kan uiten. Auteur Wesseling laat ook elk hoofdstuk beginnen met een stukje jazz, zoals het lied Nancy with the laughing face van Jimmy Van Heusen. Dit geeft een bijzondere sfeer aan deze roman.

Licht is een prachtige roman, waarin Onno Wesseling stap voor stap de familiegeschiedenis van familie van Ravensbeek verteld. Muziek en kunst spelen een speciale rol, waardoor dit boek bijzonder fraai is.

Recensie: Licht – Onno Wesseling

Licht

Onno Wesseling

5 juni 2018

ISBN 9789044538137
    Uitgever De Geus
    320 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

Rosa is de blinde bewoonster van een villa in kunstenaarsdorp Bergen. Ze overweegt een deel van de door haar jong overleden man bijeengebrachte schilderijencollectie van de Bergense School te schenken aan een museum in Alkmaar. Indra, conservator en zoon van een oude vriend, komt de verzameling inspecteren. Als Rosa tijdens het bezoek van Indra overlijdt, neemt haar dochter Amy het contact over. Het onderzoek naar de echtheid van de schilderijen breekt een voor Indra en Amy onthutsend verleden open over hun beider ouders. Want, wie was eigenlijk de bij een auto-ongeluk omgekomen vader van Amy? Wat heeft Rosa al die jaren over zichzelf verzwegen? En wat is het verhaal achter de verdwijning van Indra's moeder?