Recensie: Een jaar met jou RECENSIE

Recensie: Een jaar met jou – Julia Whelan

De jonge Amerikaanse Eleanor, ook wel Ella genoemd, neemt het spannende besluit om een jaar in Oxford te gaan studeren, maar nog voordat ze Engeland heeft bereikt wordt haar leven op zijn kop gezet. Een van de voornaamste medewerkers van het Witte Huis biedt Ella haar droombaan aan, namelijk een plek in het campagneteam van de eerste vrouwelijke presidentskandidaat van de Verenigde Staten. Haar werk in haar ‘homestate’ Ohio is niet onopgemerkt gebleven, maar Ella staat op het punt om Amerika te verlaten voor haar studie. Ze besluit om een jaar naar Engeland te gaan, terwijl ze de lijntjes met het Witte Huis kort houdt. Terwijl ze zich focust op haar studie Engelse cultuur en literatuur, leert ze Jamie kennen, haar poëziedocent. Een jaar dat begint met een helder einddoel, wordt steeds onverwachter, vol liefde en vooral veel twijfels.

Je denkt misschien, weer een typische chicklit van een jonge vrouw die besluit om haar leven achter te laten en op zoek te gaan naar een nieuw avontuur. Dat klopt, maar daarom niet minder leuk en verrassend om te lezen. De schrijfster Julia Whelan neemt haar tijd om het karakter van Ella eerst goed neer te zetten, voordat haar hoofdpersoon zoals in zoveel romans hopeloos valt voor de charmes van een knappe, behulpzame man. De lezers leren Ella kennen, ontdekken samen met haar de mooie stad Oxford en hoe zij haar draai probeert te vinden tussen haar studie en nieuwe vrienden.

Voordat ik Een jaar met jou las werd ik direct getrokken door de volgende quote op de achterkant van Een jaar met jou roman van Brit + Co: “Als je van Jojo Moyes en Nicholas Sparks houdt, val je als een blok voor dit boek”. En daar hebben ze gelijk in. Whelan doet niet onder voor deze grootse schrijvers en weet door middel van prachtige, beeldende teksten je te ontroeren en vast te houden. Het spel tussen Julia en Jamie begint onschuldig, maar wordt steeds intenser en verveeld niet. Erg goed geschreven.

Het kan niet anders dan dat Een jaar met jou van Julia Whelan 5 hartjes krijgt. Een spannende roman die zeker op jouw boekenplank moet staan.

Een jaar met jou

1  2  3  4  5

De Amerikaanse Ella volgt haar droom: een jaar studeren aan de universiteit van Oxford, in Engeland. Na dat jaar zal haar een plek wachten in het campagneteam van de eerste vrouwelijke presidentskandidaat van de Verenigde Staten. Tot die tijd dompelt ze zich onder in de Engelse cultuur en literatuur.

Maar haar jaar verloopt anders dan verwacht. Haar poëziedocent Jamie blijkt zeer aantrekkelijk, ook al blijft hij afstandelijk. Ze worden friends with benefits; Ella is immers maar een jaar in het land. Langzaam ontdekt Ella echter dat Jamie een groot geheim bij zich draagt, een geheim dat hun relatie - en Ella's toekomst - volledig zal veranderen. Als het einde van het universiteitsjaar nadert,
    staat Ella voor de onmogelijke keuze: blijft ze of gaat ze terug?

Een onvergetelijke roman over een vastberaden jonge vrouw, een onweerstaanbare man en de liefde die hen onherroepelijk zal veranderen.