Recensie: Brugpieper, geheimen uit het kluisje RECENSIE

Recensie: Brugpieper, geheimen uit het kluisje – Jennifer L. Holm

Deze zomer verscheen bij uitgevrij De Fontein de nieuwe graphic novel Brugpieper, geheimen uit het kluisje. Het is het eerste deel van de Brugpieper-serie van Jennifer L. Holm met de tekeningen van Matthew Holm en gaat over het muisje Pippa.

Voor Pippa is de middelbare school net een griezelfilm. Haar kluisje zit namelijk altijd klem, iedereen draagt dezelfde kleren en als bepaalde spullen plotseling ‘in’ zijn, wil iedereen ze hebben. Pippa wil niet hetzelfde zijn als de anderen, maar ze wil opvallen, beroemd zijn en degene zijn over wie iedereen het heeft. Daarom schrijft ze zich in voor de filmclub om de allerbeste film ooit te maken, maar dat laatste gaat helaas niet altijd even goed.

Dat het om een 10+ boek gaat, blijkt heel duidelijk uit de schrijfstijl in het boek. De zinnen worden kort en eenvoudig gehouden en de hoofdstukken zijn niet al te lang. Het verhaal is daardoor heel goed te volgen en leest ook heel vlot. Dit is dus fijn voor kinderen die een beetje moeite hebben met lezen. Het zal ze wellicht dan toch over de streep trekken om dit boek op te pakken en te lezen. Ook voor andere jonge kinderen zal dit boek zeer vermakelijk zijn. De leuke en grappige tekeningen en korte strips die getekend zijn door Matthew Holm zullen namelijk veel kinderen aan het lachen maken.

Wat ook erg leuk is in Brugpieper, geheimen uit het kluisje, is dat er soms gebruik wordt gemaakt van verschillende lettertypen. Af en toe worden woorden dikgedrukt om het extra te benadrukken. Als Pippa een script schrijft of leest, dan is het script ook gedrukt in een ander lettertype dat typisch voor filmscripts wordt gebruikt. Achterin het boek staat ook een verklarende woordenlijst waarin enkele woorden rondom de thema ‘film’ worden uitgelegd.

Wat wel een beetje jammer is, is dat het verhaal af en toe een beetje voorspelbaar is. Sommige gebeurtenissen zie je namelijk al van ver aankomen, waardoor het verhaal weinig verrassingen bevat. Toch zal het wel lastig zijn om het boek neer te leggen, omdat je heel erg benieuwd bent hoe de film van het muisje Pippa er uiteindelijk uit gaat zien.

Brugpieper, geheimen uit het kluisje is een boek met weinig verrassingen, maar het bevat wel veel humor. Het gebruik van verschillende lettertypen in het boek is ook een goede aanvulling aan het verhaal. De eenvoudige schrijfstijl van Jennifer L. Holm en de leuke tekeningen van Matthew Holm zorgen ervoor dat dit boek vooral bij jonge lezers vanaf tien jaar in de smaak zal vallen.

Brugpieper. Geheimen uit het kluisje 1 - Eerste jaar, draaien maar!

1  2  3  4  5

Sinds Brugpieper op de middelbare school zit, heeft ze het gevoel in de verkeerde film te zijn beland. Iedereen draagt dezelfde kleren en klit in groepjes bij elkaar. En iedereen moét die ene lipgloss of die coole gympen hebben. Maar Brugpieper wil juist opvallen! Daarom schrijft ze zich in voor de filmclub om de beste film EVER te maken. Brugpieper ziet de rode loper al voor zich... Maar waarom mislukt alles toch steeds?