Recensie: Dansen in diep water RECENSIE

Recensie: Dansen in diep water – Laure van den Broeck

Wat als de jongens in ‘Lord of the flies’ meisjes waren geweest? Daar geeft Laure van den Broeck met Dansen in diep water een antwoord op. ‘Lord of the flies’, ofwel ‘Heer der vliegen’ in het Nederlands, is een boek uit 1954 over een kluit jongens die een vliegtuigcrash overleeft en terechtkomt op een afgelegen eiland, waar overleven misschien nog wel moeilijker is. De benarde situatie brengt namelijk het slechtste in hen naar boven. In plaats van samen te werken, doen ze elkaar de meest afschuwelijke dingen aan.

De meiden die je in Dansen in diep water volgt, bakken er ook weinig van als het om de harmonie bewaren gaat. Ruzies en pesterijen zijn aan de orde van de dag. Vooral naarmate ze langer op het eiland vastzitten is het water en vuur. Maar ze groeien ook naar elkaar toe en maken samen plezier. Het mooie aan dit boek is dat het door middel van een simpel plot veel vertelt – over vriendschap, vertrouwen, conflict, leiderschap, macht en de scheidslijn tussen goed en kwaad.

Laure van den Broeck heeft een prettige, eenvoudige schrijfstijl, die goed past bij de primitieve setting van het boek. Het eerstepersoonsperspectief brengt die setting heel dichtbij en plaatst de lezer in het verhaal. Je waant je bijna zelf tussen de palmbomen van het exotische eiland, en leeft mee met je gestrande lotgenoten.

De meisjes hebben allemaal verschillende persoonlijkheden, met uitzondering van de tweeling Vera en Venetia. Zo is er de stoere Rafa, de lieve Marlene, January, het zorgeloos modepopje, en Olga, de genadeloze commandant die haar vijanden altijd precies daar weet te raken waar het het meest pijn doet. Deze diversiteit maakt het verhaal heerlijk dynamisch en geeft een geloofwaardige afspiegeling van de werkelijkheid. Het enige jammere is dat het kwaad altijd uit dezelfde hoek komt.

Dansen in diep water biedt een frisse blik op een klassiek verhaal. Op het eerste gezicht gaat het over elf meisjes, die zo goed en kwaad als het gaat, proberen te overleven op een onbewoond eiland. Als lezer leef je met hen mee, je afvagend: zullen ze ooit weer het comfort van hun eigen bed ervaren, of zijn ze gedoemd tot een gevaarlijk holbewonersleven, of erger? Onder het simpele maar toch wel spannende plot ligt een diepere, betekenisvolle symbolische laag, en die prikkelt je tot nadenken over vragen die er pas echt toe doen...

Dansen in diep water

1  2  3  4  5

Na een vliegtuigcrash belandt Bess, een meisje van vijftien op een onbewoond eiland, samen met tien andere meisjes. Ze zijn op elkaar aangewezen om te overleven: ze gaan op zoek naar eten en beschutting en bedenken manieren om de aandacht van schepen of vliegtuigen te trekken. Twee meisjes, Rafa en January, werpen zich op als leidsters. Er ontstaat een strijd met verstrekkende gevolgen.