Recensie: Hippie RECENSIE

Recensie: Hippie – Paulo Coelho

Hippie is een autobiografische roman van schrijversheld Paulo Coelho, die in de zomer van 1970 na vele omzwervingen terechtkomt op de Dam. Hij komt onverschillig over, maar stille wateren hebben diepe gronden. Tijdens de militaire dictatuur in Brazilië werd hij geheel onterecht gearresteerd op verdenking van terrorisme, een periode vol ontberingen en martelingen. Het trauma aan zijn arrestatie en de wandaden van de politie brengen Paulo ertoe om de wijde wereld in te trekken op zoek naar vrijheid en de zin van het leven. Zo  belandt hij met de Nederlandse Karla in de Magic Bus richting Nepal, een reis die hun levens voorgoed verandert…

Paulo Coelho heeft in Hippie een ongelofelijk betrouwbaar personage van zijn jongere zelf neergezet. Hij is getraumatiseerd, maar ook nieuwsgierig en vastbesloten om meer uit het leven te halen. Vanaf de eerste bladzijde leef je al met hem mee en dit blijft zo gedurende het hele boek. Wellicht draagt de wetenschap dat het allemaal echt gebeurd is hieraan bij, waargebeurde verhalen hebben toch vaak iets meer cachet dan een gewone roman. Hoe dan ook, de hoofdpersoon is erg sympathiek en goed te volgen. Ook de andere personages zijn tot in detail uitgewerkt. Zo werkt de excentrieke Karla je af en toe op je zenuwen, maar geeft haar aanwezigheid een goed inzicht in complexe, menselijke relaties. Er wordt op een prettige manier keihard afgerekend met stereotypes, bijvoorbeeld door het personage van de buschauffeur.

Wat ik tevens erg leuk vind aan dit boek, is het exclusieve inkijkje in de hippiecultuur. Ook als je te jong bent om je de flower power, lange haren en wierrookstokjes te kunnen herinneren, geeft dit verhaal je een goede impressie van de jaren 70 van de vorige eeuw. Daarbij is het heel interessant hoe een smeltkroes van verschillende culturen toch eensgezind kan worden en voor dezelfde normen en waarden opkomt. Dit in combinatie met verschillende (politieke) conflicten en oorlogen maakt Hippie ook een heel maatschappelijk relevant verhaal.

Het enige minpuntje is eigenlijk dat er (te?) weinig vaart in het verhaal zit. Natuurlijk duurt een busreis van Amsterdam naar Nepal wel even en gebeuren er onderweg niet alleen maar boeiende dingen, maar toch mag het wat mij betreft af en toe iets spannender. Desalniettemin lees je graag verder om erachter te komen hoe het Paulo en Karla vergaat en of ze hun uiteindelijke bestemming zullen bereiken. De interactie tussen die twee alleen al biedt genoeg redenen om dit boek niet voor het einde weg te leggen.

Hippie is een bijzonder boek vol liefdeslessen, levenswijsheden en filosofische spreuken. Een tikkeltje spiritueel, maar ook vol met culture en politieke geschiedenis. Maar bovenal gaat het over ultieme vrijheid, iets waarnaar ieder mens verlangt. Want laten we eerlijk zijn: in ons hart zijn we toch allemaal wel een beetje een hippie?

Recensie: Hippie – Paulo Coelho

Hippie

1  2  3  4  5

Zomer 1970: de Magic Bus van Amsterdam naar Nepal

De jonge Paulo wil schrijver worden en laat zijn haar groeien. Nadat hij tijdens de militaire dictatuur in Brazilië gearresteerd wordt op verdenking van terrorisme trekt hij, eenmaal vrijgelaten, de wijde wereld in op zoek naar vrijheid en de ultieme zin van het leven. Hij maakt een rondreis door Zuid-Amerika en gaat dan naar Europa om aan te spoelen in Amsterdam, waar hij in 1970 – de Nederlandse Summer of Love – op de Dam de Nederlandse Karla leert kennen. Met haar besluit hij op de Magic Bus richting Nepal te stappen. De reis is het begin van een onstuimige liefdesgeschiedenis en een periode die hen beiden diepgaand verandert en nieuwe waarden verschaft.