Recensie: Het juiste spoor RECENSIE

Recensie: Het juiste Spoor – Marieke Nijkamp en Corinne Duyvis

Het juiste spoor bestaat uit twee verhalen die te maken hebben met het thema vriendschap. Het eerste verhaal is van Marieke Nijkamp. Het verhaal gaat over een groep vrienden die een treinreis terug naar huis maken van hun vakantie. Echter is er tijdens de vakantie een van de vrienden spoorloos verdwenen geraakt. Wat is er met hem gebeurd?

Het tweede verhaal is van Corinne Duyvis dat zich afspeelt in dezelfde wereld als haar roman Op de rand van het niets. Iveta is een vluchteling die naar Nederland is gekomen om te schuilen in de bunker voor een naderende allesverwoestende komeetinslag. Terwijl Iveta met haar ouders in de bunker zit samen met een groep andere achterblijvers maakt Iveta nieuwe vrienden.

Het eerste verhaal heeft iets duisters en mysterieus over zich wat heel erg fijn is om te lezen. Het duurt eventjes voor je weet wat er aan de hand is. Wanneer je eindelijk een beetje een idee hebt gevormd van wat er gebeurd is en wie er bij betrokken zijn geweest is het verhaal afgelopen. Het verhaal heeft een open einde. Hierdoor laat de schrijver de lezer zelf interpreteren wat er gebeurd is. Het verhaal van Marieke Nijkamp is maar ongeveer 50 pagina’s lang. Binnen deze pagina’s moet het verhaal neergezet worden en moet je als lezer bekend raken met de karakters. Het verhaal is erg sterk, met name door het mysterie dat erin verwerkt zit, maar de uitwerking van de personages had iets beter gekund. Zo heb je als lezer niet echt grip op de karakters en blijven ze erg vlak. Daarnaast heeft een van de twee hoofdpersonen waarover we meelezen de naam Hermelien. Nu is hier natuurlijk niks mis mee, maar vrijwel iedereen zal de naam Hermelien associëren met Harry Potter. Daarom vraag ik me af waarom de auteur hiervoor gekozen heeft. Dit is zo’n unieke en beroemde naam, die moet je haast niet willen gebruiken in je boek. Vooral omdat de andere karakters ‘gewone’ namen hebben als Jelle, Koen en Jeremy. Hermelien past hier op de een of andere manier niet tussen en doordat je zo gefocust raakt op de naam haalt dit je ook een klein beetje uit het verhaal. Jammer.

Het tweede verhaal borduurt voort op een eerder verhaal die Corinne Duyvis heeft geschreven. Het speelt zich af in dezelfde wereld als haar andere boek, maar het gaat over een ander personage. Als lezer zit je meteen in het verhaal en Corinne Duyvis weet met een paar bladzijdes de wereld waarin het zich afspeelt neer te zetten. Ook het hoofdpersonage heeft erg veel diepgang, ondanks dat ook dit verhaal maar zo’n 50 pagina’s telt. In dit tweede verhaal lezen we ook alleen maar vanuit een perspectief, wat in het geval van een kort verhaal erg helpt. Als je het boek van Corinne Duyvis nog niet hebt gelezen dan is dat geen probleem, dit korte verhaal is prima los te lezen, maar het smaakt wel naar meer. Ze heeft een fijne schrijfstijl waardoor je dit verhaal zo doorleest en je vindt het bijna jammer als het afgelopen is. Ik had hier zo een heel boek over kunnen lezen. Dit komt ook doordat de hoofdpersoon heel interessant is. Het meisje is een vluchteling, ze is gehandicapt en ze is ook nog eens een beroemde zangeres. Dit alles maakt haar tot een intrigerend karakter waar je graag nóg meer over zou willen lezen.

Al met al is Het juiste spoor een prima boek geworden waarin twee compleet verschillende verhalen draaien om vriendschap. Persoonlijk vond ik het tweede verhaal meer geslaagd dan het eerste, omdat daar de karakters beter waren uitgewerkt waardoor je meer in het verhaal werd meegenomen. Het juiste spoor krijgt van mij dan ook 3 hartjes.

Het juiste spoor

1  2  3  4  5

Marieke Nijkamp en Corinne Duyvis zijn goed bevriend in het dagelijks leven. Geïnspireerd door het thema vriendschap schreven ze allebei een spannend verhaal waarin de vriendschap tussen jongeren behoorlijk onder druk staat.
    In Het juiste spoor van Marieke Nijkamp is een groep vrienden op vakantie als een van hen spoorloos verdwijnt...
    Wat is er gebeurd?
    Corinne Duyvis borduurt voort op haar apocalyptische roman Op de rand van het niets. In En de rest van ons wacht maakt een meisje na een vernietigende komeetinslag op aarde nieuwe vrienden.