Recensie: 19% kans op geluk RECENSIE

Recensie: 19% kans op geluk – Yvanka van der Zwaan

Alhoewel het leven van Ava Villeplein niet is gelopen zoals ze vooraf had gepland, heeft ze het toch best goed met haar 14-jarige dochter Cléo. Ze is twee jaar geleden gescheiden van haar toenmalige man, Thijs, omdat hij vreemd ging met de oppas van Cléo. Wanneer Thijs opeens op haar stoep staat met de vraag om tijdelijk bij hen in te trekken omdat het uit is met zijn vriendin, neemt Ava hem toch in huis. Vanaf dan begint haar structurele leven een heel andere kant op te slaan. Zo dreigt ze ook door een overname op haar werk haar baan kwijt te raken, en raakt ze bevriend met de buurvrouw die haar inschrijft op een datingsite.

19% kans op geluk van Yvanka van der Zwaan volgt Ava, een eigenwijze en onvoorspelbare jonge dame. Doordat Ava zo onvoorspelbaar is, zal je als lezer niet vaak kunnen voorspellen wat Ava’s “volgende stap” zou kunnen zijn. Ze haalt allerlei gekke dingen in haar hoofd, die tegelijkertijd super hilarisch zijn. Dit resulteert bijvoorbeeld in het feit dat ze half bewusteloos in de achtertuin van haar buurvrouw komt te liggen. Je kan dus zeggen dat 19% kans op geluk je zeker zal doen laten (glim)lachen. Doordat je lach gedurende het boek redelijk vaak wordt opgewekt, komt het boek zeer positief over. Alhoewel het niet allemaal soepeltjes loopt in het leven van Ava, blijf je positief en voel je je vrolijk tijdens het lezen van dit boek.

Een van de leukere personages in dit boek zijn de beste vriendinnen van Ava. Samen met hen bespreekt Ava eigenlijk alles. De veranderende situatie op het werk, haar ex-man die weer thuis komt wonen, en haar voortgang op het gebied van daten. Deze vriendinnen geven altijd eerlijk hun eigen mening. Het is prettig om te lezen dat haar vriendinnen ieder ook een eigen karakter hebben. Zo heb je Jitske, die vrij serieus is en zorgvuldig haar woorden uitkiest voordat ze Ava advies geeft. Katja daarentegen roept wat er bij haar opkomt, waardoor ze geen blad voor een mond neemt. Maar een ding is zeker: ze staan altijd voor elkaar klaar.

Het enige wat lastig was om te lezen, was de voortgang van de relatie tussen Ava en haar dochter Cléo. Hun relatie was eerst heel erg goed, voordat Thijs in huis kwam wonen. Maar Clóe mag alles van Thijs, waardoor Ava als het ware als de slechterik wordt gezien. Zo vindt Thijs het bijvoorbeeld geen enkel probleem wanneer de 14-jarige Cléo een vriendje heeft van 21 jaar. Dit geeft zeker aan hoe onverantwoordelijk Thijs is, maar toch schat je hem hoger in. Ava vindt dit natuurlijk niet helemaal normaal, en dit maakt haar dus in de ogen van Cléo direct de boosdoener. Cléo en Ava drijven dus meer van elkaar weg, en dat was minder leuk om te lezen. Je merkte ook dat Ava niet altijd meer aan Cléo dacht, en daar wordt ze op den duur ook op gewezen. Soms kreeg je als lezer dus het gevoel dat Cléo haar eigen problemen (ex in huis, nieuwe baas, het vinden van een partner) boven de problemen van Cléo zette, en daardoor wordt je toch wel wat teleurgesteld in Ava.

Eigenlijk is het bovenstaande het enige negatieve puntje van dit boek. Buiten dat om is 19% kans op geluk geweldig! Dit komt dus vooral door het onvoorspelbare karakter van Ava, en door haar hilarische vriendinnen. Het is zo’n boek waarbij je gedurende het verhaal al een idee krijgt waar het ongeveer zou eindigen, alleen weet je niet hoe. En dat is juist zo interessant om te lezen!

19% kans op geluk

1  2  3  4  5

19% kans op geluk is een grappige en romantische feelgoodroman over alleenstaande moeder Ava die met haar dochter Cléo een overzichtelijk leven leidt. Maar van de ene op de andere dag raakt haar zo vertrouwde en gestructureerde leventje overhoop. Op haar werk vindt een overname plaats, ze dreigt zelfs haar baan te verliezen en tot overmaat van ramp, komt haar ex Thijs weer thuis wonen. Alsof dat nog niet genoeg is raakt ze met dank aan haar beste vriendinnen verzeild in de wereld van het online daten, waar ze niets van blijkt te begrijpen. Maar Ava zou Ava niet zijn als ze er op geheel eigen wijze toch iets van probeert te maken. Of dat lukt is nog maar de vraag, hilarisch is het in ieder geval.