Recensie: Met slaande deuren RECENSIE

Recensie: Met slaande deuren – Serge Ornelis

In Met slaande deuren heeft Serge Ornelis een aantal handvaten beschreven waardoor het ruziemaken in goede banen wordt geleidt. Ruzie hoort nu eenmaal bij gezonde relaties, een inzicht dat Serge Ornelis eerder niet had, en omdat het bij gezonde relaties hoort kun je die het beste maar goed aanpakken! Maar ruzie, wat is dat nou eigenlijk precies? En waardoor kun je voorkomen dat een ruzie gaat exploderen? Het antwoord hierop en op vele anderen vragen, lees je in Met slaande deuren. Door dit boek zul je meer te weten komen over de achtergrond van het ruzie maken, waardoor een ruzie kan exploderen en hoe je het ruzie maken op een fatsoenlijke manier kunt doen.

Met slaande deuren is een soort handboek geworden waarin Serge Ornelis praktijkvoorbeelden gebruikt van ruzies. Die ruzies gaat hij vervolgens analyseren om te verduidelijken wat de theorie hierover zegt. Dit boek heeft een prettige opbouw, van de uitleg wat ruzie precies is tot aan de weg naar goed ruziemaken met daartussen allerlei tussenstations zoals onder andere een hoofdstuk over lange tenen en gevoelige zieltjes, over ruzies die ontsporen en over ruzie vermijden. Dit boek is erg boeiend en geeft je als lezer een heel andere kijk op het ruziemaken. Want door alle voorbeelden van verschillende manieren van ruzie maken en met conflicten omgaat, zul je jezelf gaan herkennen in sommige van deze voorbeelden en hierdoor kan je je gedrag goed veranderen, mocht je dat willen.

De schrijfstijl van Serge Ornelis in Met slaande deuren is prettig omdat alles kort en bondig is opgeschreven. Hij draait niet om de hete brij heen, maar komt direct to the point. Hierdoor zijn de hoofdstukken en alinea’s in Met slaande deuren kort en zeer krachtig. Daarnaast bevatten de praktijkvoorbeelden van de ruzies van Serge Ornelis met zijn vrouw een bepaald soort humor. Zo omschrijft hij een keer dat zij ruzie hadden midden in de hal van een cultureel centrum, wachtend op een voorstelling. Deze voorbeelden kun je als lezer zo voor je zien, omdat iedereen dit wel eens een ruziënd stel op een drukke plaats heeft meegemaakt.

Concluderend is Met slaande deuren een interessant boek om meer te weten te komen over ruzie en hoe je je eigen gedrag zou kunnen veranderen.

Met slaande deuren

1  2  3  4  5

Weinig mensen houden van ruzies. Ze verstoren onze gemoedsrust, we raken erin verstrikt en er komen brokken van die we niet gewild hebben. Toch belanden we allemaal (te vaak) in ruzies, en meestal zijn we er ons niet eens van bewust dat we ze zelf mee veroorzaken én in stand houden.
    Dit boek biedt een antwoord op vragen als: waarom ontsporen ruzies? Waarom blijven mensen als ze ruziën niet bij de kwestie? Wat maakt stoppen zo moeilijk? Dit boek helpt je niet om telkens je gelijk te halen, maar wel om een betere versie van jezelf te worden. Zodat bij de volgende ruzie misschien wel je servies, maar niet je relatie aan diggelen gaat.