Recensie: Reservoir 13 RECENSIE

Recensie: Reservoir 13 – Jon McGregor

Reservoir 13 door Jon McGregor gaat over de verdwijning van het tienermeisje Rebecca Shaw in de heuvels in het hart van Engeland. En eigenlijk ook weer niet. Het meisje is verdwenen, maar het verhaal gaat niet primair over de zoektocht naar haar of het onderzoek naar de dader. Reservoir 13 gaat over levens. De dagelijkse beslommeringen van de inwoners van een klein Engels plaatsje. Een plaatsje waar toevallig een meisje is verdwenen. Het gaat niet over haar verdwijning, maar over het effect dat deze gebeurtenis heeft op de anderen. Op de omgeving. Jaar in, jaar uit denken verschillende mensen aan de dag dat zij verdween. De zoektocht wordt af en toe weer opnieuw opgezet. Maar het leven gaat vooral door. Er worden kinderen geboren, en er gaan mensen dood. Relaties beginnen vanaf het prille eerste moment en andere stellen groeien uit elkaar. En ondertussen is er ook nog een tienermeisje verdwenen.

Elk van de dertien hoofdstukken start met oud-en-nieuw. Een nieuw jaar begint, en zo kruipt de tijd voorbij. Elk hoofdstuk beslaat een jaar. Een jaar waarin de karakters nieuwe banen beginnen en eigen tegenslagen verwerken, terwijl er telkens dat stuk onzekerheid blijft bestaan door de verdwijning van Rebecca. De herinneringen aan de verdwijning worden met de jaren minder, maar de gedachten aan haar keert toch telkens een fractie terug. Ondertussen worden de andere tieners in het dorp volwassen, worden er kinderen geboren en beschrijft McGregor subtiele observaties van menselijk gedrag, de ontwikkeling van de natuur en de manier waarop het zonlicht in diverse seizoenen een rol speelt. Er zijn geen dialogen, maar een narratief verstrijken van de tijd.

Jon McGregor heeft een fascinerende manier van schrijven. Zijn zinnen zijn poëtisch en de manier waarop hij de diverse karakters introduceert, de jaargetijden beschrijft en af en toe weer het meisje Rebecca, of Becky of Becks aanhaalt heeft een prachtig ritme. Het verhaal an sich weet echter niet helemaal te bevredigen. Waar we van het hele plaatsje een jarenlang beeld krijgen van zijn inwoners, is er geen karakter dat echt wordt uitgediept. Hoewel Jon McGregor een prachtig beeld geeft van de manier waarop de mens sociaal contact maakt en het leven in een samenleving, mist het gevoel dat dit verhaal ergens heengaat. Reservoir 13 is daarmee een boek dat niet voor iedere lezer is weggelegd: aandacht kan verloren gaan door het kabbelende tempo van het verhaal. Het verhaal is niet groots, maar subtiel opgezet. Een boek dat kan verrassen als het voor een tweede keer gelezen wordt, maar vooral grootse concentratie vraagt wanneer het voor het eerst gelezen wordt.

Recensie: Reservoir 13 – Jon McGregor

Reservoir 13

1  2  3  4  5

Het is midden in de winter. Een tienermeisje wordt vermist in de heuvels in het hart van Engeland. De dorpsbewoners, die zijn opgeroepen om deel te nemen aan de zoektocht, waaieren uit over de heide. De politie zet wegversperringen neer en een groep verslaggevers treedt het gewoonlijk zo stille dorp binnen. Ondertussen gaat het werk gewoon door: koeien moeten gemolken worden, hekken gerepareerd, steen gehouwen, pinten geschonken, bedden opgemaakt, preken geschreven, een toneelstuk geoefend. De zoektocht naar het vermiste meisje gaat verder, maar het dagelijkse leven ook.
    Reservoir 13 is een verpletterende roman over tijd, verlies en de cadans van het bestaan.