Recensie: Valse Hoop RECENSIE

Recensie: Valse hoop - Clare Mackintosh

Een jaar geleden beëindigde Anna's moeder haar leven op exact dezelfde wijze als haar vader een paar maanden eerder. Sindsdien probeert Anna wanhopig zichzelf op de been te houden. Een kaart op de sterfdag van haar moeder zet een reeks gebeurtenissen in gang die Anna doet vermoeden dat er meer achter de dood van haar moeder zit dan waar de politie vanuit ging. Graven in het verleden blijkt gevaarlijk te zijn, soms is het beter alles te laten rusten. Maar dat is nu te laat… Moord. Zelfmoord. Of zit het toch anders?

Clare Mackintosh heeft al meerdere succesvolle thrillers geschreven. Ook Valse hoop kan aan dat lijstje toegevoegd worden. Met een aangename schrijfstijl ga je als lezer als een speer door het boek heen. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Anna, rechercheur Murray en een nog onbekende verteller, waarvan later duidelijk wordt wie deze is. De personages zijn realistisch en je hebt echt het gevoel alsof je in het hoofd van de personages zit. De stukken van de onbekende verteller zorgen ervoor dat het verhaal spannend blijft, want wie is deze persoon en wat heeft hij of zij met het verhaal te maken? Deze vragen bleven tijdens het lezen constant door mijn hoofd spoken.

Niet alleen het mysterieuze plot maakt van Valse hoop een goede thriller, maar ook de vele (verrassende) plottwisten zorgen ervoor dat het aan de kant leggen van het boek moeilijk gaat. Het plot wordt goed uitgewerkt in drie delen, waarvan het eerste deel nogal traag van start gaat. Dat is jammer, want het kostte daarom wat meer moeite om in het verhaal te komen. Dit wordt wel goed gemaakt door de vele onvoorspelbare gebeurtenissen en de rollercoaster waarin je als lezer daarna in beland. De vraag die op de achterkant van het boek staat beschreven: “Moord, zelfmoord. Of toch anders?” is er een die tijdens het lezen van het boek constant blijft spelen. En steeds als je denkt dat je het antwoord daarop weet, weet Clare Mackintosh je toch weer op een ander dwaalspoor te zetten. De verhaallijnen van de personages komen tijdens het slotstuk van het boek goed bij elkaar en alles valt dan op zijn plek.

Na het uitlezen van Valse hoop krijg je waarschijnlijk een gevoel dat je wel vaker hebt na het lezen van een goed boek: wat moet je nu je hem uit hebt? Na het laten bezinken van het verhaal en alle gebeurtenissen ben ik van mening dat Valse hoop een slim in elkaar gezet plot heeft. Een meeslepend verhaal dat de personages goed weet neer te zetten. Het enige jammere eraan is dat het aan het begin iets te langzaam van start gaat. Daarom krijgt Valse hoop vier hartjes.

Recensie: Valse hoop - Clare Mackintosh

Valse hoop

1  2  3  4  5

Een jaar geleden beëindigde Anna's moeder haar leven op exact dezelfde wijze als haar vader een paar maanden eerder. Sindsdien probeert Anna wanhopig zichzelf op de been te houden. Een kaart op de sterfdag van haar moeder zet een reeks gebeurtenissen in gang die Anna doet vermoeden dat er meer achter de dood van haar moeder zit dan waar de politie vanuit ging.Graven in het verleden blijkt gevaarlijk te zijn, soms is het beter alles te laten rusten. Maar dat is nu te laat…Moord. Zelfmoord. Of zit het toch anders?