Recensie: De Britse Leeuw RECENSIE

Recensie: De Britse leeuw – Tony Schumacher

Het is 1946 wanneer John Rossett, een Britse oorlogsheld die noodgedwongen voor de SS werkt, tegen zijn bevel in handelt en daarbij gewond raakt in Londen. Zijn baas, de Duitse Ernst Koehler, weet precies wat er is gebeurd, maar houdt zijn mond om zijn collega en tevens vriend uit de problemen te houden. Vlak daarna worden de dochter en vrouw van Ernst tijdens hun bezoek aan Ernst in Londen ontvoerd. Na even twijfelen vraagt Ernst zijn vriend John om hulp. Hoewel de twee beiden voor zeer hete vuren hebben gestaan tijdens hun werk, is deze ‘zaak’ toch wel even van andere koek.

Schrijver Tony Schumacher heeft maar een paar hoofdstukken nodig om de lezer een verslaving te laten ontwikkelen voor zijn verhaal. De afwisseling tussen dialoog en omschrijving loopt vloeiend, de schrijfstijl is prikkelend en het verhaal is spannend en wekt nieuwsgierigheid op. Ook zitten er heel wat niet-voorspelbare passages in het boek. Hoewel het verhaal een flink boekwerk is, voelt het nooit langdradig aan. Er zit precies genoeg vaart in de verhaallijn.

Het verhaal belicht verschillende perspectieven, waarbij die van John Rossett het meest wordt belicht. Schumacher noemt zijn hoofdpersonages niet bij hun voornaam, maar enkel bij hun achternaam. Dit zorgt ervoor dat je in het begin een wat zakelijke afstand voelt, dezelfde afstand die de mannen waarschijnlijk ook tussen elkaar hielden toen ze voor het eerst met elkaar werkten. Daarnaast zorgt het wisselen van perspectieven ervoor dat je als lezer beter bent ingelicht dan Rossett en Koehler. Dit zorgt er ook voor dat je meer spanning voelt, omdat je soms weet wat voor ontdekking de heren gaan doen.

Schumacher kan de spanning goed opbouwen en schuwt actiescènes niet. Regelmatig wordt het vuur geopend waardoor pagina’s, of eigenlijk hoofdstukken, in een zit verslonden worden. Het verhaal is complex, maar de schrijfstijl zo fijn dat je de draad niet kwijtraakt. Je leeft met de karakters mee en hoopt ondanks al het (oorlogs)geweld en bedrog op een goed einde.

De Britse leeuw is een ontzettend goed boek dat alle liefhebbers van thrillers of oorlogsverhalen in zijn ban zal hebben. Schrijver Tony Schumacher weet spanning precies goed op te bouwen en gaat voorspellende verhaallijnen uit de weg. De Britse leeuw smaakt absoluut naar meer!

John Rossett 2 - De britse Leeuw

1  2  3  4  5

Londen 1946. De nazi's hebben de oorlog gewonnen en bezetten Groot-Brittannië. John Rossett, een Britse oorlogsheld en voormalige politiesergeant, werkt nu noodgedwongen voor de SS.

John Rossett is herstellende van schotwonden. Zijn baas Ernst Koehler, bang voor de consequenties, besluit te verzwijgen wat er precies is gebeurd bij het incident dat Rossett bijna zijn leven kostte. Als de vrouw en dochter van Koehler vlak daarna worden ontvoerd wendt de doodsbange Duitser zich tot de enige die hem kan helpen: de slimme, gewiekste John Rossett.

Rossett wil alles op alles zetten om zijn vriend te helpen, maar loyaliteit en eer worden in deze duistere tijden met de dood bestraft. Rossett voelt zich gevangen tussen de SS, het Britse verzet, en de onberekenbare Amerikanen. Hij besluit Londen te verlaten en op zoek te gaan naar Ruth Hartz, een joodse wetenschapper. Haar leven werd gespaard ter wille van haar werk: het ontwikkelen van een atoombom voor Duitsland…