Recensie: Mortal Engines RECENSIE

Recensie: Mortal Engines – Philip Reeve

Tom Natsworthy is leerling geschiedenis en Londenaar. De wereld op de grond is vernietigd en alle steden hebben zich gemobiliseerd. Als een soort eilanden leggen ze kilometers af in het gebied wat vroeger de Noordzee was. Om te kunnen overleven ‘eten’ steden elkaar op. Wanneer een kleine tractiestad door Londen wordt veroverd, gaat Tom op zoek naar historische schatten. Samen met een bekende en geliefde geschiedkundige Valentine gaat hij op onderzoek uit. Maar dan gaat het mis; een vreemdeling steekt Valentine neer en Tom gaat achter de dader aan. Ze rennen achter elkaar aan totdat de dader bij een afgrond komt. Als de dader zich omdraait ziet Tom dat haar hele gezicht misvormd is door een groot litteken. ‘Kijk wat die dappere, vriendelijke Valentine met me gedaan heeft! Vraag hem maar wat hij Hester Shaw heeft aangedaan!’

En dan spring ze de afgrond in.

De personages in Mortal Engines lijken echte tegenpolen. Hester Shaw is een dodelijke, slimme en sterke vrouw met een litteken die haar hele gezicht over loopt. Ze is niet een lief, knap meisje wat gered wil worden. Tom daarentegen heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel en hij hecht veel waarde aan rechtvaardigheid. In tegenstelling tot Hester is hij wat banger aangelegd. Het feit dat de hoofdrolspelers zo anders zijn dan de personages in andere Young Adult boeken, maakt de lezer direct nieuwsgierig. Daarnaast zorgen de tegenstellingen van de karakters voor een interessante dynamiek. Er komen veel verschillende personages voor in Mortal Engines. Het pallet van eigenschappen en uiterlijk voor de personages is zeer groot. Er zijn totaal gestoorde personages, gevaarlijke personages, schattige personages; alles passeert de revue. Schrijver Reeve laat ook op een goede manier zien hoe verschillende mensen op kritieke situaties reageren en eigenlijk hoe slecht dat in te schatten is voor de lezer.

Mortal Engines speelt zich af in de verre toekomst. Het is grappig om te lezen dat sommige dingen die nu normaal zijn, in hun tijd als historische stukken worden beschouwd, zoals een CD. Daarnaast heeft schrijver Philip Reeve een heel nieuwe wereld bedacht waarbij de steden zich voortbewegen op grote rupsbanden. Door de vele technieken en futurisme heeft het boek een vleugje steampunk. De cover spreekt ontzettend aan, vooral door de grote afbeelding van Londen op grote rupsbanden en de kleine persoon wat ervoor staat. Het boek Mortal Engines bevat meerdere thema’s. Naast de ‘klassieke’ Young Adult thema’s zoals mysterieuze liefde en avontuur houdt het boek zich ook bezig met andere onderwerpen zoals terrorisme, standenmaatschappij en macht. Het is duidelijk dat schrijver Reeve veel aandacht heeft geschonken om een goede basis te geven voor de wereld waar Mortal Engines zich afspeelt.

Mortal Engines van Philip Reeve is een originele pageturner met een bijzonder en passend einde. Het verhaal zit vol met onverwachte momenten en plots twisten. Er is emotie, er zijn luchtpiraten en extravagante personages, kortom: een boek vol met verrassingen. Een echte aanrader!

Recensie: Mortal Engines – Philip Reeve

Mortal Engines 1 - Mortal Engines (filmeditie)

1  2  3  4  5

Duizenden jaren nadat de beschaving verwoest is door een catastrofale gebeurtenis, heeft de mensheid zich op een opmerkelijke manier aangepast en is er een nieuwe manier van leven ontstaan. Steden zijn op rupsbanden gezet en deze zogenaamde tractiesteden zwerven nu over de aarde. De enige manier om aan brandstof te komen, is door andere steden aan te vallen en vervolgens te plunderen.

Tom, afkomstig uit een van de lagere bevolkingsgroepen van de grote tractiestad Londen, moet vechten voor zijn leven als hij de gevaarlijke voortvluchtige Hester Shaw tegenkomt. Twee tegenpolen, waarvan de paden nooit hadden mogen kruisen, smeden een onwaarschijnlijk bondgenootschap dat de koers van de toekomst moet veranderen.