Recensie: Gevangen vlinder RECENSIE

Recensie: Gevangen vlinder – Sandra Berg

Wanneer de 6-jarige Cecilia bij het tweede huwelijk van haar moeder moet zijn, wordt ze boos. Ze wil niet dat haar moeder trouwt met de stomme Wincent, ze wil niet verhuizen, ze wil dat haar papa haar komt halen, maar papa komt niet. Uit boosheid rent ze ver het bos in. Dát zal ze leren. Maar in het bos is Viola, die in de war is, naarstig op zoek naar wat ze ooit verloren is.

Gevangen Vlinder begint met Annad-May en Wincent, de moeder van Cecilia en haar vriend, die op het punt staan te gaan trouwen. Duidelijk vanaf de eerste pagina’s is dat de kleine Cecilia het hier niet mee eens is. Ze heeft een hekel aan Wincent, wiens personage inderdaad ook voor de lezer als zeer onaangenaam overkomt. Boos rent ze het bos in en eenmaal daar gaat ze achter een vlinder aan en verdwaalt ze. Tot Viola haar vindt, een verwarde vrouw die worstelt met demonen. Ze denkt dat Cecilia in gevaar is, dat ze haar eigen dochter is, en verstopt haar in een kelder.

Voorgaand verhaal klinkt als een scenario voor een spannende psychologische roman. Dit staat dan ook vermeldt op de achterkant van het boek. De omschrijving hier klopt niet helemaal. Er staat dat Cecilia het bos inloopt om een vlinder achterna te gaan, maar het meisje rent eigenlijk boos weg. Beetje slordig, maar dit terzijde.

Het gaat in Gevangen Vlinder vooral over de gedachtegang van de hoofdpersonen, waar we veel over lezen, evenals een groot aantal dialogen. Sandra Berg laat haar personages veel denken en praten. De zoektocht naar Cecilia wordt een beetje overschaduwt door alle gesprekken die de hoofdpersonen hebben. Alles gebeurt in het hier en nu en zo blijft iedereen nogal oppervlakkig. De enige waarbij dit niet zo is, is Cecilia. Het is knap omgeschreven hoe ze in eerste instantie bang is van de verwarde Viola, maar haar uiteindelijk probeert te begrijpen. Het Stockholmsyndroom is mooi uitgewerkt in dit verhaal. De zinnen lopen hier en daar wat vreemd, maar niet zo erg dat het storend is. Wel zou Gevangen Vlinder met wat moderner taalgebruik en logischere zinnen net wat vlotter lezen.

Sandra Berg is bekend van psychologische romans en dat is dit zeer zeker, ik zou het geen thriller noemen want daarvoor is de spanning te weinig aanwezig en wordt er net iets te veel gefocust op de gevoelens van iedereen. Laat het zien in plaats van ze alles te laten vertellen! Het boek is niet slecht maar iets meer uitwerking en diepgang had het beter gemaakt.

Gevangen vlinder

1  2  3  4  5

In ‘Gevangen vlinder’ van Sandra Berg rent de zesjarige Cecelia een vlinder achterna, die ze wil vangen in een glazen pot. In plaats daarvan wordt ze zelf gevangen. Haar ontvoerster Viola houdt op haar eigen manier van Cecelia – ze geeft haar alles, behalve vrijheid. Ook andersom ontstaat er een soort liefde van Cecelia voor Viola, hoewel Cecelia blijft verlangen naar vrijheid. ‘Gevangen vlinder’ is een psychologische roman van een auteur die meer en meer naam maakt in dat genre.