Recensie: Bestemd voor mij RECENSIE

Recensie: Bestemd voor mij – Chantal van Gastel

Jessica en haar beste vriendinnen Hannah, Debbie en Micky kennen elkaar al jaren. Ze delen alles met elkaar, maar sinds ze ieder hun eigen leven leiden met werk, gezin en de bijkomende verplichtingen, zien ze elkaar lang niet vaak genoeg. Ze besluiten samen een weekendje weg te gaan naar het vakantiehuis waar Jessica en Micky tijdens hun jeugd al hun vakanties doorbrachten. Een plek met mooie en minder mooie herinneringen, die nu ver in het verleden liggen. Bij aankomst blijken ze echter niet de enige te zijn met dit plan en blijken sommige herinneringen helemaal niet zo ver weg te zijn.

Het is een topjaar voor Chantal van Gastel. Na de succesvolle verfilming van haar allereerste roman Zwaar Verliefd! kon het al niet meer stuk, maar nu lanceert de schrijfster ook nog eens haar tiende boek. Na het briljant huiveringwekkende Zonder Jou wat Chantal samen met haar zus schreef, is ze nu terug met de feelgood-roman: Bestemd voor mij. Hoofdpersonen zijn Jessica en haar vriendinnen, die na een veel te druk jaar, waarin ze elkaar veel te weinig zagen, besluiten om een weekend weg te gaan naar het familiehuis waar ze vroeger altijd vakantie vierden. Dit loopt niet zoals gepland. Al helemaal niet als er een oude liefde opduikt, een oude familievete naar boven komt en de boel ook nog eens ingesneeuwd raakt…

In een recensie heb je het meestal over iemands schrijfstijl. Of iemand kan schrijven of niet en wat er dan zo goed of fout aan is. Het deel van deze recensie wat gaat over de schrijfstijl- en kunsten van Chantal van Gastel kunnen we gelijk overslaan. Die zijn namelijk out of this world, ook in Bestemd voor mij. Lezers die al eerder boeken van Chantal lazen (wie niet?) herkennen de vier vriendinnen al uit een eerder boek: Geknipt voor jou, wat gaat over het verhaal van Hannah en haar Frank en waarvan deze nieuwe roman een soort spin-off is. Hoewel deze twee boeken prima op zichzelf te lezen zijn is het wel éxtra leuk om Geknipt voor jou eerst te (her)lezen. That is… áls je kunt wachten met Bestemd voor mij.

Want dat wachten, dat is best lastig. Een nieuwe van Gastel staat namelijk garant voor jezelf verliezen in de ‘van Gastel-bubbel’, waarin de wereld om je heen tijdelijk even verdwijnt. Het is een gave om zo te kunnen schrijven dat er een hele wereld tot leven komt in het hoofd van je lezerspubliek. Want al zit je als lezer nog met je gedachten bij de hete zomer, cocktails en opblaasflamingo’s en heb je nog totáál geen zin in sneeuw, kou en Last Christmas op de radio, Bestemd voor mij geeft je zin in de winter!

Het is een boek over verloren liefdes, over ‘wat als’ en over hoe je soms met veranderingen mee moet gaan, met ze moet meebewegen, om verder te komen. Het vakantiehuis neemt menig lezer mee terug naar zijn of haar jeugd. Hebben we niet allemaal zo’n plek die met onze jeugd te maken heeft? Waar je bijvoorbeeld je eerste vakantieliefde had, van die vakanties die eindeloos leken en waar je ieder jaar weer terugging en nooit meer weg wilde. Dat gevoel van thuiskomen, eigenlijk. Of dat nou bij een huis is of bij een persoon. Soms blijkt thuis te zijn waar je het toch niet verwachtte. Of waar het al die tijd al bleek te zijn.

Bestemd voor mij leest als dat thuiskomen, het is eenzelfde gevoel. Dit boek laat alles samenkomen. Zowel de verhaallijnen uit dit boek, als de vorige boeken van Chantal van Gastel. Als echte fan zul je namelijk nog meer personages herkennen. Sommigen zullen zelfs een klein stukje magie in het verhaal achterlaten. Een prachtige samenvoeging van sympathieke personages en de warme, herkenbare, soms oh zo grappige, en vaak ontroerende (waar zijn de tissues!) schrijfstijl van Chantal. Bestemd voor mij is meer dan een feelgood-roman, het is een feelfantastic-roman. Dekentje, warme chocolademelk en een van Gastel roman. Meer heeft deze winter niet nodig!

Bestemd voor mij

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

De feestdagen staan voor de deur en Jessica kijkt uit naar een lang weekend met haar beste vriendinnen Micky, Hannah en Debbie. Al jarenlang delen ze alles met elkaar, maar er is een nadeel: ze zien elkaar veel te weinig. Daarom besluiten de vriendinnen bij elkaar te komen in het familiehuis waar Jessica en Micky vroeger al hun vakanties doorbrachten. Bij aankomst wacht hen echter een verrassing. De meiden zijn niet de enige gasten in het vakantiehuis. Herinneringen komen tot leven, waaronder ook die aan een oude liefde, die Jessica liever wil vergeten. Maar dát laat het huis niet toe.