Recensie: De liefde van een half leven RECENSIE

Recensie: De liefde van een half leven – Eileen Chang

Via zijn werk als ingenieur in een fabriek in Shanghai leert Shijun, een verlegen jongeman met het hart op de juiste plek, de mooie en flinke Manzhen kennen. Hij krijgt gevoelens voor haar en zij voor hem. Shijun ziet een huwelijk wel zitten, maar Manzhen houdt de boot nog een beetje af, omdat ze eerst wil dat haar oudste broertje de kost kan verdienen. Echter wordt hun liefde flink op de proef gesteld door familie die andere plannen heeft.

De liefde van een half leven is een prachtig boek, maar het eerste deel mag toch best wel een kleine opgave genoemd worden. Het verhaal van schrijver Eileen Chang begint niet erg fijn en gaat vaker dan zelden van de hak op de tak. Zitten de personages op het ene moment nog in de woonkamer, zijn ze daarna opeens weer in de fabriek waar ze werken. Hoewel dit soort sprongen in boeken natuurlijk helemaal niet ongewoon zijn- gebruikelijk zelfs- gebeurt het in het eerste deel van De liefde van een half leven op zo’n manier dat het verhaal aan het begin niet lekker loopt. Het gebeurt dusdanig dat je soms even denkt iets gemist te hebben, waardoor het begin niet lekker wegleest.

Er worden in het eerste deel ontzettend veel details over verscheidene families verteld. Dit doet je nog weleens terugbladeren om je geheugen nog even op te frissen over wie dat ene personage ook al weer is. Maar de geduldige lezer wordt beloond, want na een moeizame start komt een prachtig, goed in elkaar zittend verhaal op gang.

Dat wat je bijna een leesworsteling kunt noemen is het waard. Net als de lezer, lijkt ook de schrijfster toe te leven naar het moment waarop Shijun zijn liefde op z’n Shijuns, wat ongemakkelijk en niet bepaald to the point, aan Manzehm verklaart. Vanaf dat moment begint het balletje echt te rollen en lijkt een sterk verhaal zich te ontvouwen. Ook alle familieverhaallijnen die de lezer aan het begin bijna vermoeiden, komen terug en nu wordt duidelijk waarom de schrijfster dit eerder zo uitgebreid aanhaalde en snap je vanuit welk perspectief door wie wordt gehandeld.

Door de uitgebreide omschrijving aan het begin van het boek, kun je je als lezer goed inleven in de situatie. De daden van karakters in het boek zijn daardoor te begrijpen en hoewel het niet in overvloed gedaan wordt, weet je toch wat er zich afspeelt in de hoofden van een aantal belangrijke karakters, in dit laatste heeft Eileen Chang een goede balans gevonden.

Na een moeizame start, mag De liefde van een half leven toch wel een pageturner genoemd worden. Het verhaal zit goed in elkaar en het kent een fijne schrijfstijl.

De liefde van een half leven

1  2  3  4  5

Een onvergetelijk liefdesverhaal, gesitueerd in het Shanghai van de jaren dertig

Als de verlegen jonge ingenieur Shijun in de fabriek Manzhen ontmoet, wordt hij getroffen door haar hoopvolle karakter en subtiele schoonheid. Al snel bloeit een liefde tussen hen op. Maar druk vanuit hun familie en gebeurtenissen buiten hun invloed vernietigen al snel de mogelijkheid van een toekomst samen. Kan het paar de weg terug naar elkaar vinden? Of worden ze daarin gehinderd door de trauma's uit het verleden?
    De liefde van een half leven, gesitueerd in het Shanghai van de jaren dertig, is een rijk en ontroerend verhaal over liefde, hoop en de boze krachten die ons – ondanks onze uiterste inspanningen – kunnen overweldigen.