Recensie: Eiland in de wolken RECENSIE

Recensie: Eiland in de wolken – Tamara McKinley

Wanneer Christy 65 jaar is, in 1905, besluit ze om met haar verleden af te rekenen. Ze reist samen met haar dochter Anne en haar kleindochter Kathryn terug naar het Schotse eiland Skye, waar haar jeugd zich afspeelde. Ze werd na haar jeugd en de zware tijd daar door de landheer verdreven, net als de andere families die woonden op Skye. Ze besloot met haar familie naar Australië te emigreren. Tijdens de terugreis naar Skye is het Christy’s doel om af te rekenen met haar verleden en haar dochter en kleindochter kennis te laten maken met het bijzondere eiland, maar terwijl ze daar zijn ontstaan er in Australië problemen rondom het behoud van het landgoed van haar familie.

Tamara McKinley schrijft historische romans die zich voornamelijk afspelen in Australië. Zelf komt ze uit Tasmanië, maar ze is opgegroeid in Engeland, dus ze weet hoe het is om te emigreren. Haar veertien boeken zijn in twintig talen vertaald op dit moment.

De eerste helft van Eiland in de wolken richt zich voornamelijk op de reis van Christy naar en op Skye. Er wordt in dit deel goed de tijd genomen om de personages vorm te geven en om de verhoudingen tussen de personages goed neer te zetten. Er wordt af en toe een balletje opgegooid wat betreft de situatie in Australië, maar het wordt altijd vermeden. Eigenlijk lijkt het in dit deel van het boek allemaal nog wat lieflijk en zoet. Het leest in ieder geval niet erg snel door. Door zo veel om ‘het probleem in Australië’ heen te draaien, zakt ook de spanning een beetje weg. Het is dus even met veel moed doorlezen tot de tweede helft begint.

In deze tweede helft komt het verhaal beter op gang. De spanning waar in het eerste deel zo naar werd verwezen, komt hier om de hoek kijken en zorgt voor wat afwisseling in het verhaal. Het blijkt dat veel van wat Christy heeft meegemaakt, overeenkomt met de situatie zoals het nu is in Australië. Dit geeft het verhaal wat meer diepgang. Christy heeft zelf meer te maken met de situatie dan ze in eerste instantie dacht en het wordt een race tegen de klok om alles te kunnen redden. Dit tweede deel redt het boek, want zonder deze spanning was het boek de moeite niet waard geweest.

Eiland in de wolken heeft als voordeel dat het geschreven wordt vanuit vele perspectieven. Door de wisselende kijk op de situaties en de grote variatie aan persoonlijkheden leest het verhaal lekkerder weg dan wat als eerste indruk gegeven wordt. Anne, de dochter van Christy, is een type op zichzelf en ook Harold, Christy’s schoonzoon, is een welkome afwisseling in het verhaal. De perspectieven zorgen ook voor de ruimte voor de tijdswisselingen die het verhaal meer duidelijkheid en diepgang geven.

Eiland In De Wolken is een prima historische roman, maar brengt niet veel vernieuwing. Het leest niet altijd even snel en het verhaal is niet verrassend. De wisselende perspectieven en de uitgebreide achtergrondinformatie geven het verhaal wat extra diepgang, maar het wil niet baten. Tamara McKinley krijgt het niet voor elkaar om een sterke roman neer te zetten en dat is jammer, want het had aardig wat potentie. Volgende keer misschien beter.

Eiland in de wolken

1  2  3  4  5

Australië, 1905. Christy is 65 en besluit dat het tijd is om af te rekenen met spoken uit haar verleden. Daarom reist ze, samen met haar dochter Anne en kleindochter Kathryn, terug naar het Schotse eiland Skye, waar ze is opgegroeid. De gebeurtenissen van die tijd echoën nog altijd na in haar leven en in dat van haar familie. Christy hoopt met deze reis een pijnlijk hoofdstuk af te kunnen sluiten. Maar is het verleden ooit echt voorbij?