Recensie: De trein naar onmogelijke bestemmingen RECENSIE

Recensie: De trein naar onmogelijke bestemmingen – P.G. Bell

In De trein naar Onmogelijke Bestemmingen van P.G. Bell maken we kennis met de twaalfjarige Suzy. Op een ogenschijnlijk doodgewone avond is zij na het huiswerk maken naar bed gegaan. Dan schrikt ze wakker. Als ze naar beneden loopt, ontdekt ze dat de wereld om haar heen totaal anders is dan ze dacht. En voor de graag logisch redenerende Suzy is dat nogal een wereldschok. Ze staat namelijk oog in oog met een enorme trein: midden in de woonkamer. En dat is nog niet alles: deze trein wordt bestuurd door een stel trollen. Suzy besluit het avontuur aan te gaan en springt op de trein.

Schrijver P.G. Bell heeft met De trein naar Onmogelijke Bestemmingen een verwarrend en geweldig boek neergezet. Geweldig omdat het een fantasievol boek is waar goed over nagedacht is. Verwarrend omdat het verhaal soms wel heel erg snel gaat. De reis van Suzy is veelomvattend, hectisch en de wereld waarin ze belandt is zo anders, dat het niet alleen voor haar bizar overkomt. Ook als lezer moet je een pagina soms twee, misschien zelfs drie keer lezen voor je begrijpt wat er staat. Bell gaat non-stop door in zijn beschrijving van de wereld die via deze onmogelijke treinreis aan ons voorbij raast.

Maar dat is ook weer het briljante aan het boek. Niet het zoveelste dertien-in-een-dozijn vampier- of heksenboek, maar nieuwe fantastische wezen, trollen en een omgekeerde wereld die zo onlogisch is, dat het ook weer logisch wordt. En vanwege de prachtig beschrijvende schrijfstijl van P.G. Bell kan je bijna wachten tot de filmrechten verkocht worden. Want zijn beschrijving van de omgekeerde wereld waar Suzy terecht komt is zo levensecht, dat zelfs de omgekeerde trollenstad onder een grote brug realistisch wordt.

Bijzonder is ook dat Bell een belangrijke taak voor Suzy heeft in het boek: ze wordt namelijk ‘postie’: een postbezorger. Zeker voor de jongere lezers niet perse iets dat nog tot de verbeelding spreekt. Tegenwoordig communiceren zij toch graag via mail en whatsapp en worden er veel minder brieven geschreven. Maar opeens is daar weer de romantiek van het sturen van een brief. Leuk!

De trein naar Onmogelijke Bestemmingen is voor lezers vanaf tien jaar en ouder. Ook volwassenen zullen zich prima kunnen verliezen in de wereld van trollen, geesten en heksen. Het boek leent zich bij uitstek voor een ontsnapping aan de echte wereld.

De trein naar onmogelijke bestemmingen

1  2  3  4  5

Als Suzy midden in de nacht een vreemd kletterend geluid hoort, sluipt ze naar beneden en treft daar een treinrails aan die dwars door haar huis loopt.

En over deze rails rijdt geen gewone trein. Over deze rails rijdt de magische Post Express die in de hele Unie van Onmogelijke Bestemmingen pakjes bezorgt.

Suzy's wereld wordt ondersteboven gekeerd als ze door een trollenjongen met de naam Wilbert aan boord wordt meegenomen en ze de taak krijgt een vervloekt pakket af te leveren bij een angstaanjagende tovenares, vrouwe Crepuscula.

Wanneer het mysterieuze pakket tegen Suzy begint te praten en haar smeekt om niet afgeleverd te worden, komt Suzy erachter dat het lot van de Onmogelijke Bestemmingen weleens in haar handen zou kunnen liggen...