Recensie: Grand hotel RECENSIE

Recensie: Grand Hotel – Vicki Baum

Een baron, een prestigieuze ballerina, een president-directeur, een simpele boekhouder en een vaste klant. Voordat ze de draaideur van het Grand Hotel doorliepen waren ze nog vreemden van elkaar, maar zodra ze het hotel verlieten niet meer. De hotelgasten komen elk met hun eigen doel en hun eigen verwachtingen naar de stad Berlijn, maar hun verblijf zou ze veranderen tot een nieuw persoon.

Grand Hotel, oorspronkelijk Menschen im Hotel is in 1929 geschreven door de Duitse Vicki Baum. Het is een van haar meest succesvolle werken. En terecht. Ondanks dat het boek al zo oud is, heeft het een tijdloos karakter. De wereld verandert, maar de mens en zijn problemen niet. En dat is precies wat Vicki Baum beschrijft in Grand Hotel.

Het verhaal speelt zich dus af in het chique Grand Hotel in Berlijn. De simpele boekhouder Otto Kringelein vertrekt, met zijn laatste dagen in zicht, naar dit hotel om het echte leven te ontdekken. Want al deze rijke en goed verzorgde mannen en vrouwen, zij zouden toch moeten weten wat het echte leven is? Maar Vicki Baum laat zien dat schijn bedriegt.

Elk karakter in het verhaal heeft, zoals wij dat vandaag de dag noemen, zijn eigen rugzakje met problemen. Of het nu gaat om de druk van het succesvol zijn of om het hebben van grote geldschulden, iedereen heeft zijn eigen probleem. De setting blijft dus hetzelfde, maar de personages ontwikkelen zichzelf constant door. Van gelukkig naar neiging tot zelfmoord, van onzeker naar arrogant. Alle keuzes die de hotelgasten moeten maken, verandert bewust en onbewust hun kijk op het leven. Deze veranderingen gecombineerd met het wisselende contact tussen de verschillende personages maken van Grand Hotel een zeer interessant literair werk.

De schrijfstijl van Vicki Baum is vlot. Ook al is het verhaal al bijna 90 jaar oud, het is toch actueel. Sommige dingen, bijvoorbeeld de manier van communicatie of vervoer, zijn ouderwets en ook aan modegevoelige dingen zoals het meubilair in het hotel merk je dat het verhaal zich heel wat jaar geleden afspeelt. Toch is het verhaal zelf niet verouderd. De vlotte schrijfstijl gecombineerd met leuke uitspraken en toespelingen, zorgen ervoor dat het boek goed weg leest.

Kortom, ook al is het verhaal al heel wat jaartjes oud, het verhaal spreekt vandaag de dag nog steeds aan. Vicki Baum heeft veel tijd besteedt aan het schetsen van de karakters en hun ontwikkeling, waaraan het boek veel kracht ontleent. Voor iedereen die in de late jaren ’30 wil duiken en een leuk verhaal zoekt, is Grand Hotel een aanrader!

Recensie: Grand Hotel – Vicki Baum

Grand Hotel

Vicki Baum

9 oktober 2018

ISBN 9789021406985
    Uitgever Querido
    312 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Berlijn, jaren twintig. In een luxueus grand hotel raken de levens van enkele gasten korte tijd met elkaar verweven, wat voor ieder van hen grote gevolgen heeft – voor de ouder wordende Russische ballerina Groezinskaja, die smacht naar aandacht en liefde; de charmante oplichter baron Gaigern, die op haar parels aast; de terminaal zieke boekhouder Kringelein, die zijn laatste dagen wil doorbrengen in grandeur; de eigenzinnige, verleidelijke secretaresse Flämmchen, en de bijna failliete wanhopige ondernemer Preysing.

Liefde, verraad, moord en geluk – met een speelse, ironische lichtheid en een adembenemende vaart verbindt Vicki Baum het lot van de hotelgasten met elkaar.