Recensie: Lichtjaren RECENSIE

Recensie: Lichtjaren – Kass Morgan

Vier jongeren van verschillende planeten worden uitgekozen om mee te doen aan een opleiding in de ruimte. Voor het eerst mogen ook andere leerlingen meedoen – tot dit jaar mochten alleen maar mensen van één planeet aan de opleiding meedoen. Dit brengt wat problemen en verwarring met zich mee – en dat is niet het enige waar de nieuwelingen zich zorgen om hoeven te maken.

In Lichtjaren komen vier verschillende jongeren bij elkaar. Alle vier van een andere planeet, allemaal met een heel verschillende achtergrond. Ook zijn hun motieven voor het meedoen aan het programma heel anders. Dit is leuk om te lezen – omdat je hierdoor inzicht krijgt in de wereld die Kass Morgan voor Lichtjaren verzonnen heeft. Wanneer er sprake is van meerdere planeten en slechts één hoofdpersoon, kun je eigenlijk geen voorstelling maken van de andere werelden. Dat is een voordeel aan dit boek, omdat iedereen zijn eigen geschiedenis met zich meebrengt. Hierdoor worden de verschillen van de planeten in beeld gebracht.

Lichtjaren bestaat uit korte hoofdstukken, die vanuit een team van vier leerlingen geschreven is. De hoofdstukken worden dus om en om vanuit ieder personage beschreven. Dit is fijn, omdat ze allemaal andere indrukken hebben en de opleiding op verschillende manieren beleven. Het voordeel van deze schrijfstijl is ook dat het niet snel eentonig wordt – stel dat de hoofdpersoon iemand is waar jij je als lezer totaal niet mee kunt identificeren, dan is een boek al snel niet leuk voor jou. Maar wanneer er uit meerdere personages gekeken wordt, is het makkelijker om door te lezen en de personen die je minder leuk vindt wat minder aandacht te geven.

Kass Morgan heeft een heerlijk boek geschreven om tussendoor te lezen. Het is geen ingewikkeld plot, maar het is ook niet zo dat er weinig gebeurd. Wat wel jammer is, is dat de tijd in dit verhaal erg snel gaat. Het is geen dik boek, maar aan het einde van het verhaal zit het eerste schooljaar van de hoofdpersonen er al op. Dit had nog wel verder uitgebreid kunnen worden.

Lichtjaren leest gemakkelijk weg en is een fantastisch boek voor de romantici onder ons. De hoofdpersonen maken allemaal dingen mee waardoor de meeste lezers wel met hen te doen hebben, en dit maakt het makkelijker om van de personages te houden. Gelukkig is dit geen losstaand boek, maar het begin van een nieuwe serie! Zo kunnen we nog lekker verder lezen in deze wereld om te zien wat er gaat gebeuren!

Recensie: Lichtjaren – Kass Morgan

Lichtjaren

1  2  3  4  5

Een nieuwe serie van de auteur van De 100 (bekend van Netflix).

Na een aanval door een mysterieuze vijand, laat de exclusieve Quatra Fleet Academy voor het eerst studenten toe van elke planeet in het zonnestelsel. Vier studenten maken zich op voor een nieuw schooljaar:

Vesper is een ambitieuze piloot die alles op alles zal zetten om als kapitein geselecteerd te worden. Maar nog voor het jaar echt is begonnen, verliest ze die positie aan een briljante jongen van de verkeerde kant van het zonnestelsel.
    Cormak komt van de giftige planeet Deva, en grijpt elke kans aan om daar voorgoed weg te kunnen – zelfs als hij daarvoor iemands identiteit moet stelen.

Arran droomde van meer dan een leven lang werken in de mijnen. Hij hoopte op een nieuwe toekomst, maar hij had nooit verwacht dat die in de armen van een jongen van andere planeet zou zijn, aan de meest prestigieuze school van het universum.

Orelia verbergt een duister geheim: ze is infiltrant op de academie en heeft één missie die iedereen in gevaar zal brengen. Als iemand ontdekt wie ze echt is, is zíj degene in levensgevaar.

Lukt het Vesper, Cormak, Arran en Orelia om een team te worden, hun eerste schooljaar af te maken en het zonnestelsel te redden (of juist te vernietigen)?