Recensie: Graaf Sandwich RECENSIE

Recensie: Graaf Sandwich – Jan Paul Schutten

Ter ere van Nederland Leest Junior 2018 bracht de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek het boek Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden opnieuw uit. De oorspronkelijke uitgave van dit boekje van tweevoudig Gouden Griffel-winnaar Jan Paul Schutten verscheen al in 2009. Graaf Sandwich is bedoeld voor kinderen tussen de 9 en 12 jaar maar ik weet zeker dat ook menig volwassene zich met dit boek prima zou vermaken. Ik ook waarom, want de leuk vertelde verhalen bevatten volop aardige wetenswaardigheden óf etenswaardigheden zoals de schrijver het noemt. Waar komt bijvoorbeeld onze groente vandaan? Hoe komt de hot dog aan zijn naam? Wie was Graaf Sandwich? En wat deed graaf Stroganov, dat we hem nog steeds herinneren? Bestaat de frikandel echt pas 50 jaar?
Op al deze vragen en nog veel meer geeft Graaf Sandwich het antwoord.

Bij de teksten staan eenvoudige, vooral komische, schetsen van Jeroen Funke. Die schetsen stonden trouwens ook al in het boekje van 2009. In het boekje dat is uitgegeven voor “Nederland Leest' zijn helaas niet alle tekeningen opgenomen en bovendien zijn ze zwart-wit. Het boekje kent geen voorwoord, inhoudsopgave of index. Gewoon af en toe pakken en één of meerdere verhaaltjes lezen. Of lees het in één ruk uit. Dat mag natuurlijk ook. Zeker weten dat je Graaf Sandwich vaker dan één keer zal pakken om te kijken hoe één en ander ook al weer precies zat.

Graaf Sandwich

1  2  3  4  5

In Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden van Jan Paul Schutten leer je alles over de lekkerste, smerigste en gekste gerechten en eetgewoontes.

In Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden leert Jan Paul Schutten je alles over de geschiedenis van eten en drinken. Wist je bijvoorbeeld dat Coca-Cola ooit een medicijn tegen hoofdpijn was en dat boomschors vroeger als kauwgom werd gebruikt? Van het eten van snot tot kannibalen en hagelslag: In dit boekje komen de lekkerste, smerigste en gekste gerechten en eetgewoontes voorbij.

Voor deze herziene editie voegde Jan Paul Schutten enkele hoofdstukken toe die recht doen aan de multiculturele samenleving. Jeroen Funke doet er met zijn vrolijke, stripachtige illustraties nog een schepje bovenop!

• Slag of stoot - Meghan Quinn