Recensie: Lijfgids RECENSIE

Recensie: Lijfgids – Chariva

Onlangs verscheen bij uitgeverij Moon het boek Lijfgids van de auteur Chariva. In dit informatieve boek worden de lezers op een reis door de puberteit genomen door het fictieve personage Olivia, die net haar puberteit achter de rug heeft en nu als persoonlijke lijfgids optreedt. Alsof ze een oudere zus is geeft Olivia je handige tips over alles wat je als meisje vanaf ongeveer 10 jaar moet weten.

Uit de inhoudsopgave blijkt al dat Lijfgids een boek is dat geen enkel onderwerp dat te maken heeft met de pubertijd overslaat. De onderwerpen die worden behandeld zijn heel divers. Zo lees je bijvoorbeeld over problemen rondom vettig haar, het gebruik van contactlenzen, ruzie met je ouders, maar ook over gevoelens, hormonen en social media. Je leert dus over het lichaam én over het leven. Alles komt voorbij!

De schrijfstijl van Chariva is zeer vlot. Alles wordt namelijk op een heldere manier en af en toe ook op een humoristische manier uitgelegd. Het boek bevat verder ook nog leuke tips & tricks van Bekende Nederlanders. Zij vertellen hoe zij hun puberteit hebben ervaren en wat je wel of juist beter niet kan doen. Het boek eindigt ten slotte met een hele mooie en inspirerend gedicht. Dat zijn dus hele leuke toevoegingen aan dit boek!

Het boek is verder ook erg mooi vormgegeven. Als je door het boek bladert kom je leuke en kleurrijke illustraties tegen die gemaakt zijn door StudioSilvana. Sommige illustraties dragen ook bij aan het beter begrijpen van de vele informatie. Met sommige illustraties worden de moeilijkere zaken namelijk nog eens wat duidelijker uitgelegd.

Lijfgids is dus een aanrader voor meisjes die aan het begin hun puberteit zitten en veel vragen daarover hebben. Dit boek geeft antwoord op vele vragen die je misschien niet durft te stellen, waarbij niets wordt gemeden. Het vlotte en duidelijke taalgebruik, de leuke illustraties en quotes van de BN'ers zorgen ervoor dat het een feestje is om dit boek te lezen. Ook voor de ouders zal dit boek erg leuk en handig zijn om samen met de puberdochters door te nemen.

Recensie: Lijfgids – Chariva

Lijfgids

Chariva

20 september 2018

ISBN 9789048846535
    Uitgever Moon
    128 pagina's

Moon

Tiener boeken

1  2  3  4  5

Een boek over het lichaam én het leven met daarin alles wat meisjes vanaf 10 jaar willen weten, ondersteund door illustraties in kleur van StudioSilvana. Reisgids Olivia is de coole 'oudere zus' die de meisjes begeleidt. Van vet haar tot wat er in je hart leeft en van hormonen die door je lijf gieren tot een gebalanceerd dieet: alles komt voorbij. Een must-have voor alle meisjes! Met slimme tips, handige weetjes en eerlijke quotes van onder anderen Pip Pellens, Dilan Yurdakul, Jill, Belle Zimmerman en May Hollermann.