Recensie: Burn-out begint in de kleuterklas RECENSIE

Recensie: Burn-out begint in de kleuterklas – Marcel Hendrickx

Het lijkt wel of we in oorlog zijn; in onze omgeving zien we de ene na de andere sneuvelen. Nee, niet doodgaan, maar wel zich dood(moe) voelen. Burn-out noemt men het fenomeen. In Burn-out begint in de kleuterklas komen mensen aan het woord die een burn-out hebben gehad. Hun verhalen vertonen telkens hetzelfde tragische basisscenario; gedreven door hun perfectionisme kunnen ze niet luisteren naar de signalen van hun lichaam. Ze voelen zich moe, uitgeput zelfs, maar blijven doorgaan. Tot ze op een ochtend niet meer kunnen opstaan.

Wat denk je als je aan een boek met de titel Burn-out begint in de kleuterklas denkt? Waarschijnlijk aan een informatief verhaal dat over het feit gaat dat kleuterjuffen eerder met een burn-out in aanraking kunnen komen dan andere disciplines. Niets is minder waar. Het boek gaat helemaal niet over het onderwijs. En het woord ‘kleuterjuf’ wordt al helemaal niet genoemd. Hoewel de flaptekst er ook niet helemaal duidelijk over is, gaat Burn-out begint in de kleuterklas over het feit dat het begin van een burn-out er al op jonge leeftijd kan zijn. Dit heeft te maken met perfectionisme.

Hendrickx geeft aan dat alle voorbeelden van een burn-out ontstaan vanuit de drang naar perfectie. De mensen die vanaf de tweede helft van het boek aan het woord zijn, bevestigen deze theorie. Opgeven is voor losers – goede mensen halen hun doelen en kijken enkel vooruit. Tot het te laat is… Hendrickx vat in de eerste helft van Burn-out begint in de kleuterklas samen wat een burn-out nou eigenlijk is en wat de samenhang is met perfectionisme. Dit doet hij op een levendige manier die makkelijk te lezen en te begrijpen is. Meermaals verwijst hij naar zijn vorige boek, dat ook over burn-outs en perfectionisme gaat. Ook haalt Hendrickx de literatuur en wetenschappelijke onderzoeken erbij om zijn theorie te onderbouwen. Helaas is er op geen enkele plek in het boek een bronvermelding te vinden. Dit is jammer, omdat dit informatieve boek op deze manier geen hulp kan bieden voor mensen die op deze theorie verder willen gaan bestuderen, bijvoorbeeld voor een eigen onderzoek. Daarnaast is het, dankzij het gebrek aan bronnen, onduidelijk of Hendrickx de perfectionisme zelf heeft verzonnen als bron van de burn-out, of dat het vanuit onderzoek daadwerkelijk de bron zou kunnen zijn.

Hendrickx’ eerdere boek heeft de titel Zeg me dat ik oké ben. Burn-out begint in de kleuterklas is uitstekend te lezen zonder voorkennis over het onderwerp. De omslag van boeken één en twee komen wat vormgeving betreft overeen. De achtergrond is een soort wallpaper, met op de voorgrond een wit kader met daarin de titel en auteur. Deze achtergrond van Burn-out begint in de kleuterklas bestaat uit schoolkrijtjes in verschillende retro-kleuren. Ten eerste zijn deze kleuren een beetje te ouderwets voor 2018 en het actuele onderwerp. Ten tweede scheppen de schoolkrijtjes exact de indruk die niet gewenst is, namelijk dat het boek over het onderwijs en de kleuterklas gaat!

Zoals al eerder genoemd is, bestaat de tweede helft van Burn-out begint in de kleuterklas uit voorbeelden van burn-out in de praktijk. Hier komen enkele mensen aan het woord die momenteel nog kampen met de burn-out, maar ook mensen die de burn-out relaxed hebben overwonnen en nu als herboren in het leven zijn. Sommige verhalen zijn heftig om te lezen. Een voorbeeld hiervan is het verhaal van iemand met een leeftijd van eind twintig. Zij heeft te kampen gehad met al meer dan vijf burn-outs. En dat op zo’n jonge leeftijd! Deze geïnterviewden hebben zich blootgegeven, met als opbrengst dat Burn-out begint in de kleuterklas een levendig boek is. Dit neemt echter niet weg dat het boek je als lezer laat reflecteren, met ietwat stress ten gevolge…

Burn-out begint in de kleuterklas haalt de lezer over om de theorie te aanvaarden dat een burn-out begint bij perfectionisme. Perfectionisme begint soms al in kleuterklas, door de hoge druk die op de mens wordt gelegd. De titel en omslag van het boek zijn misleidend. Helaas heeft Hendrickx’ geen bronvermelding toegevoegd, maar heeft voldoende interviews toegevoegd om het boek levendig en diepgaand te maken.

Burn-out begint in de kleuterklas

1  2  3  4  5

Het lijkt wel of we in oorlog zijn; in onze omgeving zien we de ene na de andere sneuvelen. Nee, niet doodgaan, maar wel zich dood(moe) voelen. Burn-out noemt men het fenomeen. Helemaal niet meer verder kunnen. Niet kunnen opstaan en aan de dag beginnen, constant moe zijn, hele dagen huilen, vaak barstende hoofdpijn hebben en een constant schuldgevoel.
    In dit boek komen mensen aan het woord die een burn-out hebben gehad. Hun verhalen vertonen telkens hetzelfde tragische basisscenario. Gedreven door hun perfectionisme kunnen ze niet luisteren naar de signalen van hun lichaam. Ze voelen zich moe, uitgeput zelfs, maar blijven doorgaan. Opgeven is voor losers is hun motto. Zelfs als ze echt niet meer verder kunnen, gaan ze toch door. Tot ze op een ochtend niet meer kunnen opstaan. En ze wel moéten thuisblijven.
    Dit boek laat duidelijk zien dat moeilijke relaties en werkdruk het leven zwaar kunnen maken, maar niet de directe oorzaak zijn waardoor mensen uitvallen. De ware reden ligt in hun perfectionisme. Hierdoor kunnen ze niet meer op een evenwichtige manier omgaan met de druk die ze ervaren. Ze kunnen niet meer ontspannen. En uiteindelijk gaan ze, soms snel, soms na jaren, onderuit.