Recensie: Wild RECENSIE

Recensie: Wild – Mel Wallis de Vries

In het boek Wild vertrekken zes jongeren op eindexamenreis naar Spanje. De ouders van Liv (één van de jongeren) hebben een vakantiehuisje in Spanje waar ze lekker kunnen ontspannen aan het zwembad. Op de tweede dag van hun vakantie besluiten ze om te gaan kamperen in het nabijgelegen natuurgebied. Ze nemen hun rugzak met slaapzakken, tentjes en voedsel mee om er een leuke nacht te beleven. De nacht wordt echter rampzalig: niet elke jongere zal levend terug uit het bos komen….

Over de lay-out van Wild van Mel Wallis de Vries is erg goed nagedacht! Op de cover zie je groene letters, maar die groene kleur wordt doorgetrokken in heel het boek. Sommige passages hebben groene letters en accenten zijn ook groen, zelfs de snee van het boek is gifgroen gekleurd! Naast de kleur, is er ook veel afwisseling in tekstsoorten. Er zijn krantenartikelen (die dus gaan over de verdwijning van de jongeren in Spanje), stukjes waar Britt vlogt en opvallende delen waar een mysterieus personage zijn licht op de feiten werpt. Al die prikkelende elementen zorgen ervoor dat het boek erg aantrekkelijk is voor jongeren!

In het boek krijg je veel verschillende perspectieven te lezen. Je krijgt van elk personage de stem te horen: van Liv, Britt, Rosalie, Eva, Jack en Fabian. In het begin is dat misschien verwarrend (alhoewel de personages wel goed worden voorgesteld aan het begin), maar al snel heb je de personages goed door. Je komt zo veel verschillende intriges te weten, wat alle personage van elkaar denken, geheime gedachten en relaties… Daardoor word je steeds op verschillende sporen gezet wat betreft de ‘dader’ van die verschrikkelijke nacht en daaropvolgende dagen. Het einde is in elk geval spectaculair en onverwacht: erg spannend!

Die spanning zit er niet alleen aan het einde, die wordt doorheen het hele boek opgebouwd en verder aangewakkerd tot aan de climax. Er zijn kleine zinnetjes die verwijzen naar de toekomst, waardoor je al ‘spoilers’ krijgt over wat er gaat gebeuren. Je wordt zo nieuwsgierig tijdens het lezen! Die climax is er trouwens niet alleen aan het einde, want tijdens het verhaal gebeuren er heel wat spannende, gruwelijke, bloedstollende en aangrijpende dingen.

Hoewel het boek erg spannend is en de meesten dat erg leuk zullen vinden, zullen anderen het verhaal misschien een beetje onrealistisch vinden. Alles zou in principe wel echt kunnen gebeuren, maar je merkt wel dat het hier en daar het verhaal een beetje is aangedikt om er extra spanning en intrige in te krijgen. Als je daar niet van houdt, zou dat wel een minpunt voor jou kunnen zijn, maar laat je er zeker niet door afschrikken!

Wild van Mel Wallis de Vries is een erg spannende jeugdthriller die je in één ruk wil uitlezen.

Recensie: Wild – Mel Wallis de Vries

Wild

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Hoe ver ga jij om te overleven?

Eindexamenreis naar Spanje. Het lijkt een droom die uitkomt voor een groep van zeven jongeren. Samen besluiten ze om een nachtje te gaan kamperen in een onherbergzaam natuurgebied. Al snel verandert de droom in een nachtmerrie. Om te overleven, zijn ze op elkaar aangewezen. Naarmate de dagen verstrijken, maken frustratie en angst zich meester van de groep...