Recensie: De laatste halte RECENSIE

Recensie: De Laatste Halte – Wendy Brokers

Een aantal leerlingen gaan samen op werkweek naar Londen. Het belooft een prachtige week te worden, totdat er iets gebeurt wat niemand had kunnen bedenken. Het begint allemaal met Jonas, Loïs, Naima en Ralph. Ondanks dat ze elkaar niet goed kennen komen ze bij elkaar in het groepje. Samen struinen ze door het mooie Londen, op zoek naar bijzondere plekken. Ze sluiten een hechte vriendschap. En dan gebeurt datgene wat niemand had verwacht. Ineens is er maar één doel: overleven, terwijl de straten van Londen een terroristisch toneel zijn geworden.

Wat vooral opvalt bij De Laatste Halte zijn de rauwe emoties. Schrijfster Wendy Brokers weet precies hoe ze de juiste snaar moet raken bij de lezer. De emoties komen van het papier binnen bij de lezer en zorgt voor een emotionele connectie, waardoor de lezer betrokken raakt bij het verhaal. Het boek heeft maar 250 bladzijden, maar het heeft een impact wat past bij een veel langer verhaal. De schrijfstijl is direct en de lezer wordt geen moment verveeld met onnodige paginavulling.  De personages hebben verschillende karaktereigenschappen en reageren allen op een andere manier op de paniek. Het feit dat de karakter zo verschillend zijn, maakt dat de lezer zich bijna wel moet kunnen identificeren met één personage. Zo voelt het voor de lezer alsof hij zelf bij de grote ramp aanwezig is.

De spanning is door schrijfster Wendy Brokers precies in de goede hoeveelheid aangebracht. Constant blijft de lezer getriggerd om bij het verhaal te blijven. Steeds komen er nieuwe puzzelstukjes aan het licht, waardoor er een stukje verhaal onbekend blijft. De lezer wil per se weten wat er gaat gebeuren. Doordat het boek niet erg dik is, vliegt de lezer erdoorheen! Het enige minpuntje aan De Laatste Halte is dat het maar 250 bladzijden heeft, dat mochten er nog wel meer mogen zijn.

Het thema aanslagen, en de angst en paniek die daarbij hoort is natuurlijk erg actueel. Dat maakt dat de lezer zich goed kan inleven in de situatie van Jonas, Loïs, Naima en Ralph. Bijna elke dag horen we er wat over op het journaal, alleen in De Laatste Halte lijkt het alsof het heel dichtbij komt. Wendy Brokers geeft de lezers tevens nog een mooie boodschap mee, waarvan vele zullen kunnen leren. Culturen kunnen veel van elkaar verschillen, maar we kunnen altijd van elkaar blijven leren en met elkaar blijven omgaan. Door het lezen van dit verhaal kan men zich de volgende keer dat zich een aanslag voordoet zich beter inleven in iedereen die betrokken is.

De Laatste Halte is het perfecte Young Adult boek, met een superspannende plot. De personages zijn goed uitgewerkt en heel herkenbaar. De lezer zal de personages zeker in zijn hart sluiten. Het actuele thema samen met de vlotte schrijfstijl maakt van De Laatste Halte een echte aanrader!

De laatste halte

1  2  3  4  5

Jonas, Loïs, Naima en Ralph gaan met hun havo 4-klassen op werkweek naar Londen. Ze hebben tot nu toe eigenlijk nooit zoveel met elkaar te maken gehad. Loïs heeft stiekem een oogje op Jonas, maar ziet geen reden om hem dat te vertellen. Ralph heeft het juist niet zo op Naima en blijft het liefst bij haar uit de buurt. Als de vier in hetzelfde groepje worden ingedeeld, moéten ze elkaar wel beter leren kennen. Terwijl ze Londen doorkruisen van de ene naar de andere bezienswaardigheid, ontstaat er een bijzondere vriendschap. Maar wanneer ze op de metro wachten gebeurt er iets wat niemand ooit had kunnen voorzien. Ze moeten zichzelf in veiligheid zien te brengen, terwijl de straten van Londen een terroristisch toneel zijn geworden.

De laatste halte is een beklemmende thriller, over vier tieners die worstelen met hun eigen problemen en in een allesomvattende nachtmerrie belanden.