Recensie: Als vuur in het ijs RECENSIE

Recensie: Als vuur in het ijs – Luz Gabás

Als vuur in het ijs van Luz Gabás speelt zich af halverwege de negentiende eeuw. Er woedt een eindeloze strijd tussen progressieve en conservatieve kampen en het is slechts een kwestie van tijd voordat het oorlogsgeweld ook de meest afgelegen bergdorpen bereikt. In Albort, een plaatsje aan de Spaanse kant van de Pyreneeën, wacht Cristela geduldig op de terugkeer van haar grote liefde Attua. Maar het lot beslist anders en ze worden wreed van elkaar gescheiden.

Als vuur in het ijs begint op het moment dat Mathías, de beste vriend van Attua, een levensingrijpende beslissing maakt. Hij gaat in op de provocaties van de zoon van een invloedrijke graaf en doodt hem in een duel. Ondanks dat dit een opvallende gebeurtenis is en de basis vormt van het verdere verhaal, kun je je niet echt inleven in de situatie. Natuurlijk is het belangrijk dat je je als lezer verplaatst in de tijdsgeest van het boek, maar Luz Gabás had naar mijn mening nog iets meer aandacht aan dit tafereel mogen besteden. Het voelt nu als een vluchtige, toevallige gebeurtenis en dat doet een beetje af aan de belangrijkheid ervan. Ook kom je hierdoor moeilijk in het verhaal.

Gelukkig loopt de spanning op als de jongens onderweg naar huis de flamboyante Aurore ontmoeten, een Franse dame die een vrolijke noot en wat meer diepgang aan het verhaal toevoegt. Al bouw je door het gebrek aan informatie over haar verleden niet echt een band met haar op, wat erg jammer is. Wel kun je je goed verplaatsen in Attua en Cristela, de twee hoofdpersonen. Ze hadden zoveel mooie dromen, maar het lot heeft anders beslist. Het is erg droevig om te lezen dat ze van elkaar gescheiden worden en hoe ze daar vervolgens mee omgaan.

Het is duidelijk dat de liefde centraal staat in Als vuur in het ijs, net zoals in de andere boeken van Luz Gabás. Ze beschrijft de gevoelens en gedachten van haar personages zoals je dat in een goede liefdesroman verwacht. Naast de liefde is ook geschiedenis een belangrijk onderdeel van dit boek, wat het een interessantere lading geeft. De politieke onrust in combinatie met de hevige emoties van de personages zorgt ervoor dat je ook op de ietwat langdradige momenten wilt doorlezen.

Ook moet ik complimenten geven voor de cover, die de sfeer van het verhaal perfect weet weer te geven. Een jonge vrouw die over besneeuwde bergtoppen heen kijkt en wacht op haar grote liefde, dat is de essentie van dit boek. Een verhaal over teleurstelling en hoop, vechtlust en berusting. Maar bovenal over een verboden relatie die stand moet zien te houden vanaf beide kanten van de Pyreneeën. Liefhebbers van historische verhalen vol passie, intriges en familiegeheimen zullen aan deze dikke pil urenlang plezier beleven.

Als vuur in het ijs

1  2  3  4  5

Spanje halverwege de negentiende eeuw. Twee jonge mensen worden in een periode van burgeroorlog van elkaar gescheiden. De jonge Attua droomde van een carrière in het leger, maar als zijn vader wordt vermoord, spat zijn droom uiteen. Hij wilde met Cristela een toekomst opbouwen in Madrid, maar zij vlucht voor het oorlogsgeweld over de bergen in de Pyreneeën naar Zuid-Frankrijk. Wat volgt is het meeslepende verhaal van twee geliefden die naar elkaar blijven verlangen, een verhaal over een liefde die blijft branden ondanks het ijs op de bergen die tussen hen staan.