Recensie: Blikvanger RECENSIE

Recensie: Blikvanger – Victor Kammeijer

Blikvanger, geschreven door Victor Kammeijer, is een spannend boek voor tieners. Je volgt het verhaal van Bruno. Een wat onhandige jongen die liever aan het gamen is, dan actief iets doet. Wanneer zijn moeder hem dan toch verplicht om eens wat te gaan doen heeft hij daar geen spijt van. Hij ontmoet Iris en samen met haar komt hij erachter dat er in de stad een lab is waar dierproeven worden uitgevoerd. Bruno en Iris besluiten samen in actie te komen en op onderzoek uit te gaan.

Blikvanger is een zeer actueel boek. Veel ouders zullen de gamende zoon herkennen. Uiteindelijk ontdekt Bruno dat hij meer ontdekt als hij van zijn scherm weggaat. Dit is wellicht een goed aanknopingspunt om het gamen te bespreken. Naast dit onderwerp, komen ook onderwerpen als alcoholisme en het één-ouder gezin aan bod. Victor Kammeijer heeft in Blikvanger deze zware onderwerpen verwerkt met veel humor, wat het boek luchtig maakt. Ook wordt er in Blikvanger veel besproken waar tieners mee te maken zullen krijgen zoals vooroordelen, discriminatie, snel volwassen willen worden en je eigen keuzes maken. Zo is Iris overtuigt vegetariër en in eerste instantie vindt Bruno dit maar wat vreemd, maar al snel begrijpt hij het steeds beter. Ook komen seksuele onderwerpen en de ontluikende liefde aan bod in Blikvanger, wat dit boek minder geschikt maakt voor jonge kinderen. Maar dit maakt het boek daarentegen wel extra geschikt voor tieners, omdat zij hieruit kunnen opmaken dat iedereen deze gevoelens heeft.

Daarnaast bevat Blikvanger ook enkele grapjes in het Engels. Zo worden Engelse vertalingen fonemisch opgeschreven, waardoor het erg grappig klinkt. Bijvoorbeeld wanneer Iris aan het minigolven is en zegt dat het een hole-in-one is. Bruno vat dit op als holinwan, waardoor het een maaltijd van de afhaalchinees lijkt. Dit maakt dat je als lezer vaak zult gniffelen terwijl je dit boek leest.

Concluderend is Blikvanger een spannend boek over het ontdekken van de wereld. De spannende delen van het boek heeft Victor Kammeijer mooi afgewisseld met de humor, waardoor het luchtig wordt. Het zou zomaar eens echt kunnen gebeuren, zo lang je maar op tijd weggaat van je scherm! Echt een boek van deze tijd dat absoluut elke tiener gelezen zou moeten hebben.

Recensie: Blikvanger – Victor Kammeijer

Blikvanger

1  2  3  4  5

De blikvanger draait je een rad voor ogen. Het is avontuurlijk en humoristisch, met een finale … om van te dromen!
    Bruno is een harteloze varkenskiller – nou ja, in de digitale wereld dan. In het echte leven fietst hij maar wat rond, zonder doel, zonder plezier, totdat hij op een dag een eigenzinnig meisje leert kennen. Ze worden vrienden, al gaat dat niet bepaald vanzelf. Als ze horen dat er in hun stad gruwelijke proeven op honden en katten worden gedaan, komen ze samen in actie.