Recensie: Hart-slag RECENSIE

Recensie: Hart-Slag – Joanne Carlton

Wanneer je gewoon je leven leeft denk je dat je alle tijd van de wereld hebt. Je kunt nu hard werken en niet genieten want later is daar nog genoeg tijd voor. Dit lijkt het motto van Jasper. Hij werkt hard om anderen gelukkig te maken, ook al gaat hij daar zelf aan onderdoor. Dan blijkt ineens dat er minder tijd is dan verwacht en gaat hij samen met zijn beste vriendin, Sam, op een reis om toch nog het maximale uit het leven te halen.

Hart-Slag is een meeslepend boek. De schrijfstijl van Joanne Carlton zorgt dat je steeds weer wordt meegenomen in de wereld van Jasper en Sam. Het verhaal gaat snel maar voelt niet gehaast. Er wordt goed aandacht besteed aan de details zonder dat het saai wordt. Ook weet Joanne Carlton een enorm schrijnende situatie zo te omschrijven dat het naar is maar je niet helemaal wordt meegesleept in de misère. Dit maakt dat het boek goed leesbaar blijft ondanks het heftige onderwerp. Het is een dik boek, 470 pagina’s, maar het voelt niet als een enorme opgave.

De verschillende personages in het boek zijn leuk uitgedacht, maar niet enorm diepgaand. Elk karakter heeft één of twee eigenschappen die hem of haar kenmerken en daar blijft het wel bij. Dit maakt het overzichtelijk maar zorgt ook dat je soms wat diepgang mist. Er wordt heel vaak beschreven dat Sam en Jasper echt niet verliefd op elkaar zijn, maar ergens zou dit het verhaal wel wat interessanter hebben gemaakt. Toch is het ook fijn dat het in Hart-Slag eens niet gaat om de romantische inslag maar om vriendschap. Naast de niet al te diepgaande personages is ook de verhaallijn niet erg ingewikkeld. Er gebeuren maximaal twee dingen op hetzelfde moment en er zijn weinig verschillende inslagen in hetzelfde verhaal.

De hoofdpersonen zijn jong volwassenen. Dit lijkt ook het perspectief waaruit het hele boek is geschreven. Joanne Carlton laat het verhaal regelmatig wat egocentrisch zijn en vol idealistische dromen. Het gaat vooral om wat de hoofdpersonen willen ondanks de pijn die ze anderen daarmee doen. Ook is Jaspers droom van het in één klap doorbreken als muzikale ster, een droom die veel mensen van deze leeftijd zullen delen. Daarnaast zijn de innerlijke processen erg herkenbaar: de twijfel, de angst, het presteren voor anderen en op zoek zijn naar je identiteit. Dit maakt dat Hart-Slag goed zal aansluiten bij deze leeftijdsgroep.

Hart-Slag is een vlot leesbaar en herkenbaar boek dat niet al te ingewikkeld is.

Recensie: Hart-Slag – Joanne Carlton

Hart-Slag

1  2  3  4  5

Maak kennis met Hart-Slag, een hartverwarmend, emotioneel verhaal over de ultieme vriendschap. Twee vrienden. Een ziekte. Een droom. Hart-Slag zal je niet onberoerd laten. Sam en Jasper zijn hartsvrienden sinds een tragedie in hun kinderjaren hen bij elkaar bracht. De twee geloven dat ze alle tijd van de wereld hebben om hun doelen te bereiken. Hun levens worden brutaal verstoord wanneer ze vernemen dat Jasper terminaal ziek is door een tumor in zijn hart. Het vooruitzicht voorgoed afscheid van elkaar te nemen valt de twee zwaar. Met nog slechts enkele dagen te leven, is Jasper vastbesloten om de korte tijd die hem nog rest, te benutten. Hij smeekt Sam om zijn laatste wens, om eenmalig te mogen zingen voor een publiek, te vervullen. De gebroken vrienden laten alles wat ze kennen achter om het onmogelijke te bereiken, terwijl ze tegelijkertijd worstelen met hun verdriet, verlies en het onvermijdelijke afscheid.