Recensie: Codenaam Villanelle RECENSIE

Recensie: Codenaam Villanelle – Luke Jennings

Luke Jennings heeft met zijn boek Codenaam Villanelle de basis geschreven voor de tv-serie Killing Eve, die op dit moment op de televisie te zien is.

In Codenaam Villanelle lezen we het verhaal van Villanelle. Zij is een huurmoordenares die verschillende opdrachten krijgt om belangrijke mensen te vermoorden. Na een aantal moorden krijgt Eve Polastri, een geheim agente, in de gaten dat er een vrouw verantwoordelijk is voor deze moorden. Ze gaat op jacht om Villanelle te pakken te krijgen. Zal het haar lukken?

De schrijfstijl van Luke Jennings is wisselend. Het begint met veel details, waardoor het verhaal traag op gang komt. Waarschijnlijk probeerde Luke Jennings een uitgebreide beschrijving te geven om je een beter beeld te geven van de situatie, maar het veroorzaakte bij mij wat onduidelijkheid. Ik heb een aantal keer terug moeten lezen om te kijken of ik het wel goed begrepen had. Codenaam Villanelle vraagt daarom wat concentratie om het verhaal goed te volgen.

Het verhaal op zich is spannend. Daarom kan je je voorstellen dat het verhaal de basis vormt voor een televisieserie. Het boek is echter op veel momenten niet erg spannend. De moorden zijn vrij makkelijk gepleegd en verlopen erg vlotjes. De spanning wordt niet op een goede manier opgebouwd, waardoor je aandacht verslapt. Aan het eind van het verhaal komt er wat meer spanning bij kijken en krijg je het gevoel dat het ook fout kan gaan. Verschillende moorden worden uiteindelijk breder besproken, waardoor je de tijd krijgt om je in te leven in de situatie en de spanning wat begint te voelen.

De personages worden op een redelijk goede manier neergezet. Je krijgt een aardig beeld van hoe de personen zijn. Soms wordt het wat onduidelijk omdat er veel mensen betrokken zijn bij het verhaal. Ook worden er meerdere namen gebruikt voor dezelfde persoon. De achtergrond van Villanelle wordt beschreven, waardoor je begrijpt hoe zij in deze situatie gekomen is. Je zou daardoor bijna begrip krijgen waarom ze de moorden pleegt.

Codenaam Villanelle is een spannend verhaal maar dat de spanning over het algemeen mist. Je hebt niet het gevoel dat je op het puntje van je stoel zit. Aan het eind krijg je wat meer spanning omdat de situaties wat beter beschreven zijn en het wat langer duurt voordat er een ontknoping komt. Ik ben benieuwd of Luke Jennings in een volgend boek de spanning wat beter op kan bouwen, zodat het wat spannender wordt. De manier van schrijven is op zich prettig, er staan geen moeilijke woorden in of onduidelijkheden. Omdat ik graag de spanning wil voelen, en deze wat gemist heb, krijgt Codenaam Villanelle 3 hartjes van mij.

Codenaam Villanelle

1  2  3  4  5

Villanelle is een van de meest getalenteerde huurmoordenaars ter wereld, een psychopate wier hang naar luxe alleen wordt overtroffen door haar liefde voor het moorden. Maar als ze een Russische politicus omlegt, krijgt ze een formidabele tegenstander: Eve Polastri, ogenschijnlijk een doodnormale vrouw, stiekem een gedreven, hyperintelligente geheim agente, die niet zal rusten voor ze Villanelle kan stoppen.

Een internationaal kat-en-muisspel volgt, waarbij Eve en Villanelle geconfronteerd worden met corrupte regeringen, machtige criminele organisaties, en vooral met elkaar.