Recensie: Rue des regrets RECENSIE

Recensie: Rue des Regrets – David Troch

Een oude man die elke dinsdag in de wachtkamer van de huisarts zit, maar niet om de reden die je denkt. Een boekhouder die niet voor zichzelf opkomt en dus maar een fles tapijtreiniger koopt. Een man die net zijn vrouw is verloren en maar een escorte bestelt, want hij heeft nu ook wel een verzetje verdiend. Over al deze mannen lees je in de korte verhalenbundel Rue des Regrets.

De bundel bestaat uit negentien korte verhalen geschreven door David Troch. Troch heeft al eerder vier dichtbundels gepubliceerd en heeft met zijn gedichten al heel wat prijzen gewonnen. Zo heeft hij de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd en de Jules van Campenhoutprijs gewonnen. Troch is ook Gents stadsdichter op rust en medeoprichter van het literaire tijdschrift Kluger Hans.

Alle verhalen spelen zich af in Frankrijk en hebben mannelijke ik-personages. De verhalen zijn steeds korte momentopnames, vaak gaat het om vijf minuten waarin de hoofdpersoon nadenkt over het verleden waarin iets veranderd is voor hem. Naast die korte tijd, is er ook nog een beperking in ruimte. De personages hebben weinig bewegingsruimte. Zo is er een verhaal in een wachtkamer bij de dokter, een man in een treincoupe en een man in een relaxfauteuil. Het zijn allemaal oudere mannen die nadenken over iets wat voorbij is of gebeurd is en spijt hebben. Vandaar ook de treffende titel ‘Rue des Regrets’.

‘Ik hou de eerste de beste voorbijganger staande. “Kunt u me de weg tonen naar elf jaar geleden?”’

De verhalen zijn allemaal geschreven in het ik-perspectief. Als lezer beleef je daardoor extra persoonlijk het verhaal van de hoofdpersoon.  Het zijn bijna allemaal kwetsbare en eenzame mannen. De verhalen zijn kort, vaak rond de acht bladzijdes, maar voelen niet onafgewerkt aan. Ze hebben vaak een duidelijk slot met een verrassende conclusie. Ze hebben allemaal wel iets met elkaar gemeen maar zijn wel gevarieerd qua onderwerp. Troch heeft een heldere duidelijke schrijfstijl en weet de setting goed neer te zetten.

Rue des Regrets is een mooie bundel van korte verhalen. Het zijn bijzondere verhalen van wisselende kwaliteit, over mannen die terugkijken op hun leven en reflecteren. Hoe was mijn leven vroeger en hoe is mijn leven nu?

Recensie: Rue des Regrets – David Troch

Rue des Regrets

1  2  3  4  5

Mannelijke ik-personages bevolken de verhalenbundel 'Rue des Regrets'. Ze hebben het knap lastig met relaties. Er is de man die aan het krimpen is, al is dat niet de reden waarom hij elke dinsdag in de wachtkamer van zijn huisarts plaatsneemt. Er is de boekhouder die een fles tapijtreiniger koopt die hij helemaal niet nodig heeft. Er is de trucker die op oudejaarsavond een omweg naar huis maakt. Toch gunt de auteur ook hem niet veel bewegingsruimte. Alle negentien verhalen spelen zich op de vierkante millimeter af. Dat resulteert telkens in een indringende momentopname met een bij wijlen beangstigende herkenbaarheid.