Recensie: Kat voor de deur RECENSIE

Recensie: Kat voor de Deur – Rachel Wells

Kat voor de Deur is het derde boek van Rachel Wells over ‘drempelkat’ Alfie. Alfie is een echte allemansvriend, en in plaats van één baasje, heeft hij meerdere gezinnen waar hij kind - nou ja, eigenlijk kat - aan huis is. Gelukkig wonen alle gezinnen dicht bij elkaar, dus hij kan gemakkelijk van het ene naar het andere adres wandelen. Maar Alfie’s leventje komt volledig op z’n kop te staan wanneer er op één van zijn adresjes op Edgar Road een nieuwe bewoner komt te wonen. En niet zomaar een nieuwe bewoner, nee, een nieuwe kitten; een kleine pluizenbol die luistert naar de naam George. Hoewel George soms een grote bron van ergernis is voor Alfie, is hij in al zijn onschuld en onwetendheid ook behoorlijk aandoenlijk, en een bron van vreugde voor alle katten en mensen in zijn omgeving. Alfie voelt zich verantwoordelijk voor het jochie, en besluit hem onder zijn hoede te nemen.

In al zijn eenvoud is Kat voor de Deur door Rachel Wells eigenlijk het beste te vergelijken met een paar Hello Kitty pantoffels; heerlijk zacht en warm, comfortabel, maar ook vrij kinderlijk en een beetje fout, wat sommigen wellicht een ‘guilty pleasure’ zouden noemen. Echter, hoewel de roman dus nog wolliger is dan een poezenvachtje, is het soms gewoon heel fijn om een boek te kunnen pakken wat niet heel gecompliceerd is en wat voorziet in je behoefte aan schattige kittens en een happy end. En voor die momenten is Kat voor de Deur een schot in de roos.

Het verhaal is overzichtelijk, ongecompliceerd, en de personages zijn aandoenlijk en simpel - tja, wat wil je; het zijn katten, en de meeste katten zijn nu eenmaal snoezig. Alfie is echt een kat met een eigen persoonlijkheid; een beetje trots, lief, meelevend, maar ook bezorgd en consequent in zijn opvoeding naar de jonge George. Voor iedereen die de eerdere delen uit Rachel Wells serie over Alfie heeft gelezen, zal het voelen als een hereniging met een oude vriend; hij is nog steeds de oude, vertrouwde Alfie die we kennen uit Kat over de drempel en Kat over de Vloer.

Wie op zoek is naar een spannend boek kan beter even verder kijken, maar voor een fijn ‘tussendoortje’ met een hoog aaibaarheidsgehalte is Rachel Wells’ roman een aanrader. Als je genoten hebt van de film ‘De Aristokatten’, dan vind je dit boek waarschijnlijk ook wel leuk.

Kat voor de deur

1  2  3  4  5

Zoals iedereen op Edgar Road weet is Alfie geen gewone kat. Sinds hij er is heeft hij elk huis tot zijn thuis gemaakt en zijn de buren allemaal de beste vrienden. Maar nu is er een nieuwe kat in Alfies territorium: een klein pluizig bolletje genaamd George. George heeft zelf geen thuis en dus dringend iemand nodig die voor hem zorgt. Alfie heeft geen idee wat hem nog te wachten staat, maar naast ergernis zorgt de kleine George ook vooral voor veel vreugde in de straat.