Recensie: Showstealer RECENSIE

Recensie: Showstealer – Hayley Barker

Nadat Hoshiko en Ben het circus helemaal platgebrand hebben, zijn ze gevlucht. Eindelijk zijn ze verlost van het gruwelijke circus, waar mensen levensgevaarlijke acts moeten uitvoeren. Er is alleen één probleem, Bens moeder zit hen op de hielen. Ze is een machtige minister en ze heeft een circus opgezet, nog verschrikkelijker dan het vorige circus. Ze is vastbesloten om Hoshiko en Ben te vinden en wraak te nemen. Om Hoshiko te kunnen redden zal Ben de hoofdrolspeler worden in de dodelijkste show allertijden.

Na het lezen van het eerste deel waren de verwachtingen voor Showstealer hoog gespannen, en deze zijn zeker waar gemaakt. Hayley Barkers schrijfstijl is een kunst op zich. Het zit vol met mysterie en donkere passages. De lezer wordt uitgedaagd om verder te lezen, om te zien hoe dit duistere verhaal verder zal verlopen. Het verhaal wisselt tussen de perspectieven van Hoshiko en Ben. Wat opvalt is hoe goed de hoofdstuk in elkaar gevlochten zijn. De lezer heeft nooit het idee dat er een niet vloeiende overgang is, of dat er cruciale informatie mist. Barker laat de lezer weten wat hij moet weten, maar niet te veel. Er blijven constant vragen onbeantwoord.

Showstealer mag dan over het circus gaan, maar het boek voelt als een achtbaan. Emoties en gebeurtenissen volgen elkaar op in een rap tempo. Het circus is terug, nog gevaarlijker en dodelijker dan voorheen. Het enige wat de lezer zou kunnen opmerken is dat er weinig karakterontwikkeling is, vooral bij Ben. Zijn personage is eigenlijk weinig veranderd in twee boeken, terwijl men dat wel zou verwachten gekeken naar wat hij allemaal meegemaakt heeft. Zijn oppervlakkige karakter en voor de hand liggende keuzes maken van hem het minst complexe personage. Een lezer die veel waarde hecht aan de gedachten en ontwikkeling van een personage, zal bij Ben tekortkomingen vinden. Maar omdat er zoveel gruwelijks gebeurt in het boek, zullen de meeste lezers hier geen last van ondervinden.

De boodschap die schrijfster Hayley Barker met dit verhaal de wereld in stuurt is een hele mooie. Ondanks dat het zal voelen dat de maatschappij altijd in groepen verdeeld zal zijn, blijft het belangrijk dat we proberen om ons te verenigen. Dat we ons niet focussen op onze onderlinge verschillen, maar juist op wat we gemeen hebben. Showstealer heeft een prachtige cover, maar de inhoud kan de lezer een akelig eerlijke spiegel voorhouden. Hayley Barker heeft met Showstealer een uniek, origineel avontuur gecreëerd. Bij het omdraaien van de laatste bladzijdes zal de lezer hopen dat er stiekem nog meer bladzijdes zijn.

Recensie: Showstealer – Hayley Barker

Showstopper 2 - Showstealer

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Hoshiko en Ben zijn op de vlucht sinds ze het Circus van Silvio Sabatini tot de grond toe hebben afgebrand tijdens de explosieve finale van Showstopper. De moeder van Ben is echter vastbesloten hen op te sporen en wraak te nemen.

Ben wordt in het nauw gedreven en er zit voor hem niets anders op dan zich op te offeren om zo Hoshiko te redden. Opeens is hij zelf de sterattractie in de dodelijkste show aller tijden.