Recensie: Kiki's wonderlijke wereldreis RECENSIE

Recensie: Kiki’s wonderlijke wereldreis – Ton Koene

In Kiki’s wonderlijke wereldreis volg je het verhaal van een meeuw die samen met Kiki vanaf een vlotje op de zee de hele wereld rond gaat reizen. Kiki is namelijk dól op avontuur en de meeuw gaat mee om haar te beschermen. Onderweg is namelijk veel gevaar van een haai, poolwolven, arenden en nog veel meer. Maar wie helpt nou uiteindelijk wie?

Met Kiki’s wonderlijke wereldreis heeft Ton Koene een prachtig verhaal geschreven. Welk kind droomt er nu niet van om de hele wereld rond te reizen op een vlot? Kiki doet dit en merkt dat het niet altijd makkelijk is, maar wel een prachtig avontuur. Naast de gevaren die Kiki tegenkomt, heeft Ton Koene ook de mooie dingen van het avontuur geschetst. Namelijk het ontmoeten van een zeemeermin en dieren die Kiki willen helpen. Op de kaft van het boek staat dat dit geschikt is voor kinderen vanaf 7 jaar, maar ik ben van mening dat ook jongere kinderen kunnen genieten van dit prachtige boek. Ik las dit boek voor in een kleuterklas en deze kinderen konden het verhaal goed volgen en hebben genoten van dit verhaal! Want eigenlijk is iedereen een Kiki, iemand die houdt van avontuur, toch? Ook bevat Kiki’s wonderlijke wereldreis geweldige illustraties. Het zijn foto’s waarop de diepte mooi te zien is. De foto’s lijken zo echt dat je echt even de tijd moet nemen om hier goed naar te kijken. Op deze manier zul je ook steeds meer ontdekken op de illustraties. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van de meeuw. Allereerst stelt hij Kiki aan je voor en dan vertelt hij over het avontuur dat ze samen hebben beleefd. Het is verfrissend om eens vanuit een ander perspectief een verhaal te lezen. Waar je anders zal lezen over een meisje en een meeuw, lees je nu over Kiki en ik. Dit maakt dat het verhaal extra aanspreekt.

Concluderend is Kiki’s wonderlijke wereldreis een ontzettend mooi boek voor kinderen die houden van avontuur. Kinderen die zich graag verplaatsten naar de wereld tussen fantasie en werkelijkheid. En neem tijdens het (voor)lezen van dit boek vooral even de tijd om aandachtig te kijken naar de illustraties. En wie weet ontdek je dan ook een Kiki in jezelf!

Kiki's wonderlijke wereldreis

1  2  3  4  5

Fotoboek, vlot, reizen, meeuw, dieren, fantasie, dagdromen, winnaar World Press Photo, winnaar Zilveren Camera, van eigen bodem, Nederlands
    Een betoverend fotoboek dat de grenzen van fantasie en werkelijkheid verkent. Voor dagdromers én wereldreizigers vanaf 7 jaar.
    Kiki is het beu om enkel te dromen, en besluit gewoon te doén. Ze gaat op reis, over de hele wereld, op een vlot, in haar eentje! Onderweg ontmoet ze een betweterige meeuw, maar uiteindelijk worden ze dikke vrienden. Hun tocht leidt langs rode walvissen, reusachtige zwanen en betoverde bossen – én langs de rafelranden van waarheid en dagdroom.