Recensie: Katten sparen RECENSIE

Recensie: Katten sparen – Lorna Scobie

Katten sparen is een prentenboek van Lorna Scobie. Je leest over iemand die katten wil sparen en dit wil bereiken door muizen te lokken met kaas. Want muizen houden van kaas en katten houden van muizen. En dan komen de katten, eerst weinig maar steeds meer. Totdat er ook hele grote gestreepte katten komen, of is dat toch een ander dier? Wat moet je dan doen als je eindelijk katten hebt maar je hier geen raad meer mee weet?

Katten sparen is een heel mooi voorbeeld van hoe je met een prentenboek allerlei vakgebieden kan behandelen. Allereerst kan je met het lezen van dit boek de woordenschat vergroten, maar doordat er veel begrippen zoals lang en kort langskomen kun je met kinderen bespreken wat lang en wat kort is. Daarnaast zie je op een van de pagina’s allemaal muizen en wanneer je heel goed kijkt, zie je dat sommige muizen hetzelfde zijn. Wanneer je de kinderen met extra aandacht naar deze pagina zult laten kijken, zullen zij ontdekken welke muizen er bij elkaar horen. Even verderop in Katten sparen lees je dat het er zoveel zijn geworden dat ze niet meer te tellen zijn. Zeker weten dat kinderen zich dan uitgedaagd voelen om ze wel te gaan tellen. Wanneer je de tekst dan langzaam opzegt kunnen de kinderen direct op het juiste moment de juiste kat aanwijzen, want veel katten komen aan bod in de tekst. Daarnaast lees je na een aantal pagina’s dat er ook een grote gestreepte kat op de muizen afkomt. Maar is dit wel een kat? Je kunt op deze manier mooi met de kinderen bespreken of dit wel echt een kat is, of is het misschien toch een tijger?

Het boek bevat een open einde, hiermee heeft Lorna Scobie ervoor gezorgd dat je als lezer en luisteraar naar dit boek als vanzelf zult gaan bedenken wat er nog meer zou kunnen gebeuren met de hoofdpersoon in dit boek.

Concluderend is Katten sparen van Lorna Scobie een prachtig boek met een korte, maar zeer krachtige tekst. Het boek daagt uit tot het bespreken van allerlei rekenbegrippen en het tellen van hoeveelheden. Een boek met een grapje en een open einde waarover je nog lang gesprekken kan blijven voeren met kinderen.

Recensie: Katten sparen – Lorna Scobie

Katten sparen

1  2  3  4  5