Recensie: Half Face RECENSIE

Recensie: Half Face - Mara Li

Half Face volgt het verhaal van Juliette. Zij heeft een brute overval op de Valenburgse Bank op het nippertje overleefd. Om alles af te sluiten gaat zij getuigen tegen de man die tijdens de overval heel veel mensen heeft vermoord. Dit is de Ierse crimineel Half Face. Helaas loopt het allemaal niet zoals Juliette had verwacht en wordt ze door Half Face ontvoerd en meegenomen naar Mongolië. Hij is er van overtuigd dat een demon bezit van hem heeft genomen toen hij nog een kind was en wil deze koste wat het kost laten uitdrijven.

Het verhaal in Half Face speelt zich vooral af in Mongolië. Een land dat je niet snel tegenkomt in boeken en zeker niet in een Young Adult. Mara Li laat de lezer een beetje meegenieten van de cultuur van dit land en hierdoor krijgt het boek een bovennatuurlijk tintje. De Sjamanen die in het verhaal voorkomen geloven namelijk in geesten en demonen. Als lezer vraag je jezelf af of er meer an de hand is met Half Face.

In Half Face wordt er niet van perspectief gewisseld. Het hele verhaal volg je als lezer vanuit Juliette's perspectief. Je komt veel over haar karakter te weten en merkt ook dat zij een bepaalde groei doormaakt in het boek. Na de gebeurtenissen in het verhaal neemt ze haar leven veel meer in haar eigen handen en wordt zij een sterke vrouw die niet meer bang is. Daarnaast leer je ook Half Face redelijk goed kennen. Hij worstelt met demonen uit het verleden en hoopt dat Juliette zijn verlossing is. Het is mooi om te lezen hoe Mara Li laat zien dat deze twee totaal verschillende personen elkaar kunnen helpen om hun leven te veranderen. Daarnaast brengt dit een bepaalde diepgang in het verhaal.

Mara Li heeft een erg fijne, toegankelijke en vlotte schrijfstijl. Ze gebruikt geen moeilijke woorden, waardoor Half Face precies binnen het Young Adult genre past. Daarnaast zijn de zinnen van Mara Li soms zelfs een beetje poëtisch te noemen waardoor je het verhaal ingesleurd wordt. Het boek leest lekker snel weg en is moeilijk aan de kant te leggen.

Het enige minpuntje aan Half Face is het einde van het boek. Er komt veel te snel een eind aan het verhaal van Juliette en Half Face. Ik had gehoopt dat er nog iets meer zou gebeuren waardoor je als lezer blijft nadenken over het boek, dat is helaas niet het geval. Daarnaast valt het hele bovennatuurlijke tintje dat Mara Li aan het verhaal heeft gegeven helemaal weg op het einde en wordt dat niet meer uitgewerkt.

Al met al is Half Face een verrassende Young Adult thriller die het zeker waard is om te lezen. Het neemt de lezer mee op reis door Mongolië, het sjamanisme en de geest van iemand die een moordenaar is.

Recensie: Half Face - Mara Li

Half Face

1  2  3  4  5

Juliette wordt geplaagd door nachtmerries sinds ze ternauwernood een overval op de Valenburgse Bank heeft overleefd. Ze hoopt echter die nare herinneringen achter zich te laten door in de rechtszaal te getuigen tegen de man die tijdens de overval zoveel mensen van het leven heeft beroofd: de Ierse crimineel die bekend staat onder de naam Half Face.
    Wat ze echter niet had kunnen voorzien is dat Half Face overal contacten heeft en er op de dag van de rechtszaak in slaagt te ontsnappen... en haar meeneemt als gijzelaar. Half Face slaat op de vlucht naar de eenzame steppen van Mongolië, waar hij wanhopig op zoek gaat naar verlossing van de schaduwen die hem kwellen. Hij is er van overtuigd dat een gevaarlijke geest bezit van hem heeft genomen en alleen een machtige shamaan hem weer menselijk kan maken.
    Is Half Face echt bezeten door een demon, of wordt hij belaagd door zijn eigen geest?