Recensie: Jij ik alles RECENSIE

Recensie: Jij ik alles – Catherine Isaac

Jess is een jonge alleenstaande moeder. Samen met haar tienjarige zoon William besluit ze op vakantie te gaan naar Frankrijk, om te logeren bij het chateau dat haar ex Adam – tevens Williams vader – daar runt. Niet alleen omdat ze van mening is dat vader en zoon meer tijd samen moeten doorbrengen, maar ook omdat ze een geheim met zich meedraagt dat alles zal veranderen. Wat volgt, zijn vijf weken vol spanning, bekentenissen, gedeelde herinneringen en nieuwe inzichten. Wat houdt Jess verborgen en zal het haar lukken om Adam ervan te overtuigen dat de band met zijn zoon nu belangrijker is dan ooit?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik, toen ik de achterflap van Jij Ik Alles had gelezen, direct dacht te weten welke kant het verhaal op zou gaan. Dat vond ik stiekem een teleurstelling, want ik word graag verrast tijdens de reis die ik met een boek afleg.

Maar man; wat zat ik er naast! Het verhaal ging inderdaad de kant op die ik verwachtte, maar Catherine Isaac doet dit met zoveel extra detail en gevoel, dat ik mijn aanvankelijke teleurstelling na het eerste hoofdstuk al was vergeten. Zodra je dit boek open slaat, kun je het niet meer neerleggen!

De hoofdpersonen in Jij Ik Alles zijn voornamelijk Jessica (Jess) en haar zoontje William. Daarnaast maken we kennis met een aantal andere personages, waaronder de vriendinnen van Jess, die heerlijk kleurrijk zijn neergezet. De vrijgezelle en glamoureuze Natascha en de moederlijke Becky met haar man en drie kinderen, die haar steunen en net als zij hun vakantie op het resort doorbrengen, hebben beide kenmerken die voor veel vrouwen herkenbaar zullen zijn. Zo laat Natascha zien dat er ook nadelen aan het vrijgezellenleven zitten en dat je soms realistischer moet zijn in je eisen als je op zoek bent naar liefde. Becky laat de kant van het moederschap zien; hoewel ze zielsveel van haar man en kinderen houdt, kan het leven van een getrouwde moeder soms ook behoorlijk vermoeiend zijn. Gelukkig hebben de dames elkaar en voelen ze haarfijn aan wanneer de ander steun nodig heeft. Omdat de personages zo herkenbaar zijn, raak je makkelijk aan ze gehecht.

Jij Ik Alles gaat over een emotioneel beladen onderwerp, dat op een verfrissende en integere manier wordt gebracht. Een slopende ziekte is iets waarvan niemand verwacht dat het hem of haar zal overkomen, maar uiteindelijk krijgt een groot deel van ons ermee te maken, hetzij zelf of in de directe omgeving. Isaac beschrijft goed de onzekerheid, boosheid en frustratie die hiermee gepaard gaan, maar laat tegelijkertijd zien hoe belangrijk het is om te blijven genieten van de tijd die we nog samen hebben en er het beste van te maken.

Omdat de hoofdstukken kort zijn en Catherine Isaac een vlotte en herkenbare schrijfstijl gebruikt, leest het boek als een trein. Het verhaal stroomt over van vriendschap en liefde en laat met humor zien dat het moeder-zijn niet altijd een perfect plaatje is. Isaac weet goed op de emoties in te spelen en het is dan ook haast onmogelijk om dit boek met drogen ogen te lezen.

Wat een zwaar en emotioneel geheel had kunnen worden, brengt Isaac met Jij Ik Alles in een bewonderenswaardig verhaal dat je leest met een lach en een traan.

Dit is absoluut een boek dat nog lang na zal galmen in je hoofd.

Jij Ik Alles krijgt daarom vijf hartjes van mij.

Jij Ik Alles

1  2  3  4  5

Jessica is helemaal klaar met Adam. Zijn constante leugens, overspel en gebrek aan interesse voor hun pasgeboren zoon lopen de spuigaten uit. Als ze hem de deur wijst, vertrekt hij naar Frankrijk en laat niets meer van zich horen. Opgeruimd staat netjes.

Tien jaar later is baby William uitgegroeid tot een lieve, slimme jongen die steeds meer vragen stelt over zijn vader. Adam woont nog altijd in Frankrijk en runt daar een hotel in een prachtig kasteel. Jessica zet haar trots opzij en boekt een kamer voor de zomervakantie. Daar, midden in de zonovergoten Dordogne, heeft ze maar één missie: ervoor zorgen dat flierefluiter Adam eindelijk zijn hart verliest aan hun zoon en hem nooit meer in de steek laat. Want Jess draagt een geheim met zich mee dat Williams leven voorgoed zal veranderen…