Recensie: Ichigo-Ichie RECENSIE

Recensie: Ichigo-ichie – Francesc Miralles en Héctor Garcia

Ichigo-ichie van Francesc Miralles en Héctor Garcia neemt je mee in het prachtige idee van het koesteren van ontmoetingen. Ichigo-ichie herinnert je eraan elke bijeenkomst of ontmoeting waar je bij aanwezig was in je hart te sluiten, omdat het moment niet herhaald zal worden. Zelfs wanneer dezelfde groep mensen weer bij elkaar komt, zal het nooit hetzelfde zijn als de vorige keer. Elk moment is daarom altijd uniek en eenmalig. De letterlijke vertaling is ook: één gelegenheid, één ontmoeting.

Ooit was daar het boek Ikigai. Deze mysterieuze titel is Japans voor: wat is je reden van bestaan? Na het succes van dit boek volgenden er nog twee andere boeken en hierna kwam Ichigo-ichie: wat we nu op dit moment meemaken, maken we nooit meer mee.

Pak af en toe Ichigo-ichie eens uit de kast en lees een hoofdstuk. Zeker op de momenten wanneer je wel eens wat wijsheid kunt gebruiken. Want Francesc Miralles en Héctor Garcia hebben inmiddels behoorlijk wat kennis over persoonlijke ontwikkeling. Zij brengen dit zeker weer in Ichigo-ichie bij je over.

Weet je niet hoe je moet genieten van het leven? Ook hier zijn tips voor. 8 tips welgeteld om eens uit te proberen om eens de tijd te nemen om te genieten van je dag. Ik heb ze zelf uitgeprobeerd en het is een verademing om eens de tijd te nemen om te leven in het moment. Een aanrader. En wat eten mensen nou die langer leven dan de gemiddelde mens? Een bijzonder hoofdstuk, waardoor je je wat bewuster voelt van alles wat jezelf in je mond stopt. Ichigo-ichie is een mooie houvast en een perfect naslagwerk voor als je even ‘back-on-track’ moet komen.

De toon van dit luchtige boekje - met een mooi vormgegeven kersenboom binnenin – is alsof een vriend tegen je praat. Herkenbaar, vriendelijk en kalm. Verschillende fragmenten en lettertypen zorgen ervoor dat je door het boekje heen vliegt. Met dit ideale formaat – en lichte gewicht – is Ichigo-ichie perfect om in je tas te steken.

Aan de hand van wereldse verhalen illustreren de twee schrijvers hoe het leven in elkaar zit en dat je moet grijpen wat er voor je ligt. De verhalen zijn vaak kort, maar prachtig en indrukwekkend. Zo’n verhaal dat je moet delen met anderen, om deze wijsheid over te brengen. Of zo’n verhaal die je hoorde in de les op school en je ze vroeger soms vaag en zweverig vond, maar nu besef je dat er al die tijd een kern van waarheid was, als je je er maar voor openstelt.

Met een zucht klap je Ichigo-ichie dicht en besef je je dat je sommige momenten moet koesteren. En als je dit vergeet is daar het exemplaar van Ichigo-ichie die je dit af en toe nog eens influistert, als je dit weer eens vergeet. Vergeet dus niet van elk moment te genieten alsof elke keer de laatste keer kan zijn. Een geweldig boek die je mooie en blijvende inzichten geeft.

Ichigo-ichie

1  2  3  4  5

Ichigo-ichie – het nieuwe grote boek van de auteurs van Ikigai – laat ons beseffen dat ieder moment van ons leven uniek is

Ichigo-ichie neemt je mee in het prachtige idee van het koesteren van ontmoetingen. Ichigo-ichie herinnert je eraan elke bijeenkomst of ontmoeting waar je bij aanwezig was in je hart te sluiten, omdat het moment niet herhaald zal worden. Zelfs wanneer dezelfde groep mensen weer bij elkaar komt, zal het nooit hetzelfde zijn als de vorige keer. Elk moment is daarom altijd uniek en eenmalig. De letterlijke vertaling is ook: één gelegenheid, één ontmoeting.

Kortom, de term wordt gebruikt om dankbaarheid te tonen voor een gedeelde fijne ervaring. Ichigo-ichie laat ons beseffen dat elk moment ons laatste kan zijn. De auteurs van de bestseller Ikigai vertalen dit eeuwenoude concept naar praktische tips, zodat iedereen kan starten met leven in het nu en meer vreugde uit het leven kan halen.