Recensie: Volwassen worden is optioneel RECENSIE

Recensie: Volwassen worden is optioneel – Marloes de Vries

Wat als je op basis van je leeftijd volwassen bent, maar je je totaal niet zo voelt? Wat als iedereen om je heen baby's krijgt, terwijl bij jou zelfs vetplanten doodgaan? En is het erg als jouw toekomstplannen zich beperken tot je plannen voor het avondeten, in plaats van je carrière? Marloes de Vries is illustrator van eigen bodem en vat de struggles van het leven samen in een stripje. In Volwassen worden is optioneel tackelt ze allerlei vreselijk herkenbare situaties voor iedereen die zelf volwassen dreigt te worden, of er met genoegen aan terugdenkt.

Met een heerlijk ontwerp op de voorkant ligt Volwassen worden is optioneel voor de lezer. Een enthousiast begin. De handgeschreven zinnen zijn even wennen, want het handschrift is groots en kriebelig. De Vries heeft haar boek opgedragen aan ene Bram. Het is leuk dat deze Bram op ongeveer een derde van het boek ook het toneel oploopt en een rol gaat spelen. Op deze manier begint de opdracht te leven voor de lezer. Daarnaast stelt De Vries zichzelf in vogelvlucht voor op de eerste bladzijdes. Het is noodzakelijk dat de lezer zich kan verplaatsen in de quasi-volwassene achter de tekeningen.

Het is prettig dat De Vries het snelle verhaal Volwassen worden is optioneel een keer of vier spontaan terugpakt en naar zichzelf terugstuurt. Op deze manier probeert ze het persoonlijk te houden en probeert ze haar eigen geschiedenis erin te verweven, waardoor het voor de lezer duidelijk blijft dat dit boek De Vries’ dagboek is. Toch leren we haar niet helemaal kennen. Hier en daar mochten de tekeningen of mini-verhaaltjes persoonlijker of origineler. Dit neemt niet weg dat de lezer de indruk krijgt dat De Vries erg eerlijk is geweest en al háár struggles heeft gevisualiseerd.

Hierboven is het al kort genoemd: Volwassen worden is optioneel mist originaliteit. Er moet wel gezegd worden dat veel tekeningen daadwerkelijk iets van originaliteit bevatten, maar meer dan de helft van de struggles in de tekeningen zijn ook op social media te lezen. Als je regelmatig tijd doorbrengt op Facebook, dan komen een boel struggles voor jongvolwassenen je bekend voor. Gelukkig trekt De Vries dankzij haar signatuur – ofwel: haar leuke illustraties - de originaliteit omhoog. Bovendien zijn alle tekeningen duidelijk te begrijpen, hilarisch én herkenbaar voor de jongvolwassen lezer.

Opvallend aan Volwassen worden is optioneel zijn de organische en kleurrijke illustraties. De titel past prima bij het boek en de achterliggende gedachte ervan. Ook wijst het de doelgroep duidelijk aan, namelijk iedereen die zelf volwassen dreigt te worden, of er met genoegen aan terugdenkt. Het boek ligt prettig in de hand en heeft een handzaam formaat. Volwassen worden is optioneel is absoluut een aanrader om aan te schaffen en zelf te lezen, om er daarna een vriend(in) mee blij te maken als cadeautje.

Volwassen worden is optioneel

1  2  3  4  5

Wat als je leeftijdstechnisch gezien wel volwassen bent, maar je totaal niet zo voelt? Wat als iedereen om je heen baby's krijgt, terwijl bij jou zelfs vetplanten doodgaan? En is het erg als jouw toekomstplannen zich beperken tot je plannen voor het avondeten, in plaats van je carrière?
    Marloes de Vries is een Nederlandse illustrator en kan als geen ander de #struggles van het leven in een stripje vatten. In Volwassen worden is optioneel tackelt ze allerlei vreselijk herkenbare situaties. Leuk voor iedereen die zelf volwassen dreigt te worden, of er met genoegen aan terugdenkt.