Recensie: Stoel 7A RECENSIE

Recensie: Stoel 7A – Sebastian Fitzek

Psychiater Mats Krüger is onderweg naar Berlijn. Hij gaat er zijn hoogzwangere dochter Nele bezoeken die hem na jaren zonder contact, plots opnieuw wil zien. Hij had dan ook geen andere keuze dan zijn vliegangst te overwinnen en op een vliegtuig te stappen.

Alsof zijn vlucht nog niet spannend genoeg is, krijgt Mats plots een vreemd telefoontje. Een van zijn ex-patiënten blijkt ook aan boord te zijn van het vliegtuig. Hij krijgt de opdracht zijn therapie terug te draaien en zo een menselijke tijdbom te activeren. Zo niet, dan zal zijn dochter iets vreselijks overkomen. Mats zal moeten kiezen tussen zijn dochter of de 600 passagiers in het vliegtuig, of lukt het hem om ze beiden te redden...

Sebastian Fitzek was een naam die me niet bekend in de oren klonk. Ik had nog nooit iets gelezen van deze schrijver en kende hem zelfs niet. Het was dan ook meteen een spannende eerste kennismaking met hem.

Het verhaal begint met twee hoofdpersonages, Mats en zijn dochter Nele. In het verhaal wisselen de hoofdstukken zich af, de ene keer speelt het verhaal zich af door de ogen van Nele en de andere keer door de ogen van Mats. Even verder in het boek komt hier ook nog Feli bij, een collega en vroegere flirt van Mats die door hem om hulp werd gevraagd.

De andere personages in het boek worden enkel beschreven. Je kan niet in hun hoofd kijken maar weet enkel wat de hoofdpersonages zien. Op deze manier blijven die personages dan ook een mysterie voor jou als lezer. Stukje voor stukje leer je hun wel telkens wat beter kennen maar hun echt doorgronden is niet zo simpel. Het leuke hieraan is, is dat de personages daardoor ook onvoorspelbaar zijn en dat zorgt soms voor spannende scènes.

Stoel 7A is een boek waarin de spanning rustig wordt opgebouwd. In het begin lijkt alles vrij normaal en vanzelfsprekend te zijn. Je denkt dat je de verhaallijn wel al een beetje kan voorspellen en begint al te gokken naar de afloop. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer je ontdekt hoe alles echt met elkaar verweven is. Net zoals de hoofdpersonages, als blijkt dat je niet iedereen goed hebt ingeschat, en dit zorgt echt voor verrassingen.

In het begin kon ik het boek nog goed wegleggen, het was ontspannend om Stoel 7A te lezen maar Sebastian Fitzeks verhaal hield me niet van mijn slaap zoals je dat soms hebt met boeken. Hoe meer ik naar het einde toe ging, hoe spannender het werd. Ik denk dat ik het laatste stuk zelfs rechtopstaand voor de kleerkast heb gelezen omdat ik het huis niet kon verlaten zonder het einde te kennen.

Dit spannende einde met verschillende plottwists en alles wat plots op zijn plek viel, maakte van Stoel 7A echt een goed verhaal. Het heeft alles wat een goede thriller moet hebben. Maar let op, laat je niet misleiden door Fitzeks schrijfstijl want hij is blijkbaar een meester in het op het verkeerde spoor zetten van zijn lezers.

Dit boek krijgt van mij 5 hartjes. Ik kende de schrijver niet dus ik wist absoluut niet wat ik kon verwachten. In het begin leek het boek qua opbouw wel op een standaard thriller maar eens je aan het einde van het verhaal gekomen bent, blijkt het boek meer geheimen en verborgen kantjes te hebben dan je verwacht. Het was een genot om te lezen en ik hoop dat de rest van Sebastian Fitzeks boeken even goed zijn als Stoel 7A!

Recensie: Stoel 7A – Sebastian Fitzek

Stoel 7A

1  2  3  4  5

Mats Krüger, een ervaren en succesvolle psychiater, moet zijn vliegangst overwinnen als zijn hoogzwangere dochter Nele voor het eerst in jaren weer contact met hem opneemt. Na een cursus tegen vliegangst gaat Mats aan boord van de langeafstandsvlucht Buenos Aires - Berlijn. Al zijn angsten lijken voor niets tot een vreemdeling hem vertelt dat een van Mats' ex-patiënten zich ook aan boord bevindt. Iemand die hij ooit heeft bevrijd van moordlustige, gewelddadige fantasieën. En nu moet Mats zien te voorkomen dat hij de 600 passagiers en zichzelf niet mee de dood in jaagt...