Recensie: Laat me niet alleen RECENSIE

Recensie: Laat me niet alleen – Sarah Armstrong

Anna leidt een rustig leventje in Sydney, haar wereld komt echter op zijn kop te staan wanneer er een nieuw gezin naast haar komt wonen. Het duurt niet lang voordat Anna zich realiseert dat er iets mis is bij haar buren. Ze ziet tekenen van mishandeling bij Charlie, de vijfjarige dochter van het gezin en ze hoort een hoop geschreeuw bij de buren. Ze belt de politie maar dat maakt het alleen maar erger en haar oproepen naar de kinderbescherming lijken aan dovemans oren gericht te zijn. Als Anna een paar dagen later getuige is van de mishandeling besluit ze zelf actie te ondernemen om het kind veilig te houden. Maar of ze hier verstandig aan doet? De rest van het boek gaat over de gevolgen van de beslissing die Anna op dat moment neemt.

Sarah Armstrong heeft een intens verhaal geschreven met krachtige personages. Ze laat de emoties in het verhaal heel goed overkomen. Laat me niet alleen is dan ook een boek die zich heel moeilijk laat weg leggen. Ondanks dat het boek een heftig onderwerp heeft, is het verhaal makkelijk leesbaar. Dit doet Armstrong door niet te veel details te geven over heftige gebeurtenissen maar precies genoeg zodat je wel door wilt lezen. Ook de omgeving beschrijft Armstrong met de juiste hoeveelheid details. Tijdens het lezen zie je het landschap voor je en dat lijkt me een goed teken als je een boek leest. De personages zijn geloofwaardig en goed ontwikkeld. Armstrong weet met Anna's verleden meer diepte te geven aan Anna's karakter, de lezer leert zo haar beweegredenen beter begrijpen. Het is interessant om te zien hoe het verleden de keuzes die je in de toekomst maakt kan beïnvloeden. Wat wel een minpunt is van Laat me niet alleen is het tempo. Het verhaal begint goed maar halverwege lijkt het gewoon stil te staan en het laatste deel gaat dan weer in een sneltreinvaart. Dit had wat meer in een vloeiende lijn gemogen, maar dit was dan ook echt het enige minpuntje van Laat me niet alleen.

Laat me niet alleen is een aangrijpend boek die een hoop emoties los maakt bij de lezer. En waar je zeker nog een tijdje over na blijft denken. Tijdens het lezen vraag je je vaak af wat je zelf zou doen als je in Anna's situatie zou zitten. Hoeveel van ons zijn bereid alles op het spel te zetten voor een vreemde? Armstrong geeft de lezer echt stof tot nadenken, want helaas gebeuren deze dingen dagelijks misschien zelfs naast jou.

Laat me niet alleen

1  2  3  4  5

Als Anna nieuwe buren krijgt en de blauwe plekken van hun jonge dochtertje ziet, belt ze de politie en kinderbescherming. Maar niemand luistert. Dus als de 5-jarige Charlie aanbelt en om hulp vraagt, weet Anna dat het op háár aankomt.

Wat zou jij doen? Zou jij het kind in je auto zetten en wegrijden? Zou je het kind verborgen houden en naar de andere kant van het land rijden? Zou je liegen tegen de politie? Tegen haar moeder? Hoe ver zou jij gaan om het kind van een ander te redden?