Recensie: Mooncake RECENSIE

Recensie: Mooncake – Jonneke de Zeeuw

Jonneke de Zeeuw schrijft op haar foodblog over verborgen culinaire pareltjes in Nederland en deelt daarnaast ook recepten. In 2016-2017 werd ze verkozen tot foodblog van het jaar. In samenwerking met Rose Stories en Oxfam Novib bracht ze Mooncake het bakboek uit. In dit boek laat ze zien dat de Nederlandse bakcultuur door de jaren heen sterk veranderd is. Zo is er zoveel meer dan de Hollandse appeltaart en kruidkoek. Voor haar boek bezocht ze zeventien thuisbakkers, goed voor in totaal vierenvijftig recepten. Ieder hoofdstuk, met een andere thuisbakker wordt ingeleid door een persoonlijk verhaal. Ook elk recept begint met wetenswaardigheden over het betreffende recept. De recepten zijn compleet en voorzien van benodigdheden, bereidingstijd en een stapsgewijze bereidingswijze. Na alle recepten volgt nog een verklarende woordenlijst en verwijzing naar de websites van de bakkers. Inspiratie van: Argentinië, India, Marokko tot aan Rusland, leidt tot bijzondere bakcreaties zoals een Ferrero Rochertaart, Conitos de dulce de leche en een carrot halwacake.

Het eerste recept uit Mooncake het bakboek dat ik maakte, waren de no-bake oreo-taartjes. Deze kleine cheesecake taartjes op basis van oreo koekjes waren super eenvoudig om te maken, had weinig benodigdheden nodig, en had een heerlijk resultaat.

Als tweede recept bakte ik de fantacake uit Mooncake het bakboek. Deze cake trok meteen mijn aandacht. Cake met Fanta, dat klinkt als muziek in de oren. Ook deze cake was eenvoudig te maken. Het resultaat was een superluchtige cake getopt met kokosrasp en honing. Hoewel ik de cake erg lekker vond, smaakte deze tot enig ongenoegen niet naar Fanta.

Mooncake het bakboek is een feestje om doorheen te bladeren. Het boek is heerlijk kleurrijk, vrolijk en bomvol met foto’s. De baksels zijn door de wereldwijde invloeden bijzonder divers. De achtergrondverhalen en foto’s maken het boek heel persoonlijk. Geen zorgen, ook voor een beginnend hobbybakker zijn de recepten goed te doen. Moeilijk verkrijgbare ingrediënten? Ook dat valt heel erg mee, het meeste is gewoon in de supermarkt te koop. Voor enkele dingen zal je misschien een bezoekje aan de toko moeten brengen. Jonneke de Zeeuw zet met Mooncake het bakboek een onderscheidend bakboek neer, voor iedereen die een keer andere wereldse bakcreaties wilt maken.

Recensie: Mooncake – Jonneke de Zeeuw

Mooncake

1  2  3  4  5

Voor dit boek reisde Jonneke de Zeeuw alias Mooncake dwars door ons land en kroop ze diep in de ovens van Nederlandse huishoudens. Daar vond ze ruim 50 ongekende taarten, cakes en koeken van eigen bodem die laten zien hoe onze bakcultuur er vandaag de dag uitziet. Nederland kent al heel lang een uitgebreide bakcultuur die vroeger per stad of zelfs dorp verschilde. Door de komst van mensen uit de hele wereld is de lijst van verschillende soorten baksels explosief gegroeid. Van bolo di cashupete tot kunafeh en medovik - we hebben het allemaal in huis en met dit boek gaan we dat vieren.