Recensie: Toekomstkoorts RECENSIE

Recensie: Toekomstkoorts – Annelies Beck

Eind negentiende eeuw. De uit het arme Vlaanderen gevluchte Felix is in het onherbergzame westen van Brazilië een nieuw leven begonnen. Op die plek, Descalvados, runnen Belgische ondernemers een vleesfabriek. Er is ambitie om van daaruit een groter gebied te veroveren. Geweld wordt hierbij niet geschuwd. Het brengt Felix in conflict met zijn geweten. Een eeuw later is Descalvados wederom middelpunt van een groots project. Daaraan mee te werken is een droom voor de talentvolle jonge architect Thiago, al wordt van hem verwacht dat hij in het belang van de vooruitgang over lijken gaat. Vriend Beija-Flor wil hem hierin navolgen.

De Vlaamse winnares van de Grote Prijs van Jan Wauters Annelies Beck is journaliste, presentatrice en schrijfster. Ze studeerde Hedendaagse Geschiedenis in Gent en behaalde een master in Brazilian Studies aan de University of London. In Toekomstkoorts is te voelen in hoeverre Beck zich tot Brazilië aangetrokken voelt. Het verhaal speelt zich in zowel Brazilië als België af en wordt beleefd door personages die hunkeren naar het volgen van een Braziliaanse droom.

Toekomstkoorts is opgedeeld in hoofdstukken, die bijna allemaal door een ander personage verteld worden én zich om en om in een andere eeuw afspelen. Na een paar hoofdstukken heeft de lezer eindelijk de slag te pakken en wordt het íets makkelijker te achterhalen in welke eeuw de personages zich bevinden. Dat in ieder hoofdstuk een andere ik-persoon aan het woord is, bevordert de duidelijkheid helaas niet. Ieder personage heeft een andere manier van vertellen. Dit is verwarrend. Bovendien krijgt de lezer niet de kans de afzonderlijke personages te leren kennen, omdat soms zelfs onduidelijk is wíe er aan het woord is en wat zijn taak in het grotere geheel voorstelt.

Het onthouden van wie wie is, is te uitdagend voor de lezer. Er moet onwijs veel aandacht aan de karakters besteed worden. Doordat dit zo’n flinke klus is en zoveel energie kost, sneeuwt de plot onder. Dit is jammer. Er is volgens de flaptekst overlap tussen het heden en het einde van de negentiende eeuw. Helaas is het voor de lezer niet mogelijk hierop te letten. Toekomstkoorts is moeilijk door vaagheid. Bovendien is het tempo vaak hetzelfde (op het laatste hoofdstuk na!) en zijn er te weinig spannende plotwendingen, waardoor Toekomstkoorts niet meeslepend genoeg is. Hierdoor is de lezer onvoldoende geboeid om door te blijven lezen.

Toekomstkoorts staat bomvol asterisken. De asterisken leiden naar de verklarende woordenlijst op een van de laatste bladzijdes. Er zijn een boel moeilijke woorden in het boek die verklaard worden in deze woordenlijst. Toch is niet iedere asterisk in de woordenlijst te vinden. De betekenis van de meeste moeilijke woorden is dus wel terug te vinden, maar van een klein aantal woorden blijft de betekenis onbekend – terwijl er middels een asterisk wél naar de woordenlijst wordt verwezen. Dit is een klein detail, maar haalt de afwerking van Toekomstkoorts toch een beetje naar beneden.

Mag het duidelijk zijn: Beck heeft een grote liefde voor Brazilië, heeft parate kennis en heeft de tools in handen om dit alles duidelijk over te brengen aan de lezer. Echter, doordat Beck zoveel energie naar de personages laat gaan, lukt het de lezer helaas niet om zich in het Brazilië van vroeger en nu te wanen. Het is een heus project om Toekomstkoorts te ontcijferen, om de personages uit elkaar te houden en de uitdaging te vinden door te lezen.

Toekomstkoorts

Annelies Beck

29 januari 2019

ISBN 9789044524888
    Uitgever De Geus
    288 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

In het onherbergzame oosten van Brazilië wordt door Belgische ondernemers een nieuwe kolonie uit de grond gestampt. De oprichting van de vleesfabriek Descalvados is de eerste stap naar verovering van een groter gebied. De Vlaming Felix wordt er onder valse voorwendselen naartoe gelokt. Wanneer hij uiteindelijk als hoofddrijver in de fabriek belandt, beseft hij dat hij moet kiezen tussen zijn eigen belang en het grotere project waarin hij is meegezogen. En het is maar de vraag of het niet te laat is voor die keuze. Een eeuw later is Descalvados opnieuw onderdeel van een ambitieus project. Hieraan meewerken is een droom voor de jonge architect-ingenieur Thiago, maar hij ervaart al snel dat talent en gedrevenheid niet volstaan. Hij moet bereid zijn om over lijken te gaan.