Recensie: Barn Life RECENSIE

Recensie: Barn Life - Bart Lenaerts

Het is een droom: een toevluchtsoord dichtbij huis om even weg te zijn van de drukte en te ontsnappen aan de werkelijkheid of een plaats om zich rustig te kunnen ontplooien en hobby’s te beoefenen. Hoewel het huis de plaats is waar gezelligheid en samenhorigheid met het gezin een belangrijke factor zijn, wordt er soms gesnakt naar een extra plek waar het leven volop geapprecieerd kan worden en dan kan de tuin de ideale oplossing bieden.

In Barn Life – Craftmanship in wood neemt Bart Lenaerts de lezer mee naar een aantal bijgebouwen, garages en poolhouses waar mensen tot zichzelf komen en genieten van de inspirerende omgeving die ze hebben gecreëerd. Erg diverse mensen worden in beeld gebracht. Zowel een juwelenmaakster, een architect, een wijnbouwer als een eigenaar van een bouwbedrijf vertellen over hun band met het gebouw dat ze neergezet hebben. De gebrachte verhalen zijn erg uiteenlopend, al is er met een autokenner, een autocoureur en diverse foto’s waarop voertuigen te zien zijn, wel  wel een zekere liefde voor auto’s in geslopen.

Fotografe Lies De Mol heeft echter knusse en keurige foto’s genomen, dat moet gezegd worden. Het is een mooi boek om door te bladeren en van te genieten. Jammer is dat zowel de fotografie als de tekst het gebruik van het hout in de constructies uit het oog verliest door de focus te lang op andere facetten uit het leven van de gastheer of gastvrouw te leggen. Hout is steeds aanwezig, maar misschien niet in elk onderdeel stevig genoeg op de voorgrond. Het inkijkje in het leven van de succesvolle mensen die in Barn Life geportretteerd worden, is weliswaar interessant, maar dwaalt wat af van wat het boek in de titel belooft. Er zijn slechts een paar hoofdstukken waarin de kern van de tekst het fraaie bijgebouw is. De aandacht ligt meer op het leven van de eigenaren, dan op het gebruik of de inrichting van de houten constructie. In alle eerlijkheid moet wel gezegd worden, dat de achterflap wel degelijk vermeldt dat het wil laten zien hoe creatieve geesten in die omgeving gedijen. Die titel van het boek is overigens best misleidend, want het gaat niet over schuren of loodsen, maar over luxueuze nieuwbouwen of verbouwingen waar de gemiddelde lezer alleen maar naar kan hunkeren. Wie op zoek is naar inspiratie voor een realiseerbaar en betaalbaar project voor de eigen tuin, zoekt best verder. De houten oases die op de pagina’s staan, zijn niet goedkoop, wel kwaliteitsvol, knap en veelal gigantisch.

Barn Life is een meertalige uitgave. De verhalen worden zowel in het Nederlands, Frans als Engels weergegeven. Bart Lenaerts dacht het concept uit en schreef de Nederlandstalige tekst. De vertalingen werden gedaan door Bracha de Man (Engels) en Lucas Bernaerts (Frans). Hiermee mikt het boek op een internationaler publiek en profileert het zich als sfeerboek waarin fotografie en tekst hand in hand gaan. Het is het soort uitgave dat best een tijdje op de salontafel mag vertoeven en regelmatig bekeken zal worden.

Recensie: Barn Life - Bart Lenaerts

Barn life

1  2  3  4  5

Achter de gevels van onze huizen zijn we op ons gemak en vinden we geborgenheid. Maar in de tuin, daar wordt het leven pas volop gesmaakt. Garage life toont schitterende poolhouses en fraaie bijgebouwen, al laat het vooral zien hoe creatieve geesten zich echt kunnen ontplooien in zo'n inspirerende omgeving. Of het nu wijnbouwers zijn of architecten, auto-experts, animatiefilmmakers, villabouwers, sigarenkenners, tuinarchitecten, juwelenmaaksters of constructeurs van bijgebouwen, bij ieder van hen stijgt het vakmanschap naar een nog hoger plan als ze in een rustieke tuin met bijgebouw kunnen genieten van al de pracht die de natuur en het buitenleven bieden. Hoe uiteenlopend hun activiteiten ook zijn, er is één rode draad: hout, dat mooie, warme, oerdegelijke en vertrouwde materiaal. Dit boek illustreert hoe hout ook jouw leven kan verrijken en geeft een leerrijke inkijk in de wereld van echte vakmensen die achter in hun tuin op hoog niveau acteren.