Recensie: Dodelijk bericht RECENSIE

Recensie: Dodelijk bericht – Folkert Oldersma

Folkert Oldersma kwam een tijdje gelden met een nieuwe Young Adult thriller genaamd Dodelijk bericht dat verscheen bij uitgeverij Clavis. Nadat er een heel vervelend bericht uit de naam van Rob viraal gaat op internet, pleegt Rob zelfmoord. Het bericht heeft deels te maken met het meisje Quirine, waardoor ze besluit om deze zaak te onderzoeken. Al snel komt ze erachter dat niet Rob degene was die het berichtje schreef, maar de vraag is wie dat dan wel heeft gedaan. Daarom besluit ze om op onderzoek te gaan en de dader te vinden.

Tijdens het lezen was het lastig om aan de schrijfstijl van Folkert Oldersma te wennen. Als er bijvoorbeeld dialogen zijn, zijn het echt alleen maar dialogen zonder extra beschrijvingen of gedachtes van de hoofdpersoon of dat er aangegeven wordt wie wat zegt. Die dialogen voelden een beetje kaal aan. Je merkt aan de schrijfstijl ook dat het verhaal meer gericht is op de jongere lezers.

Het verhaal ging ook erg snel. Voor mijn gevoel werden er grote stukken van het verhaal overgeslagen. Voor je het weet zijn er bijvoorbeeld weken verstreken. Een ander voorbeeld is dat Quirine het ene moment naar huis fietst en het andere moment plotseling in een gevaarlijke situatie zit. Al die tijdsprongen waren niet echt nodig en maakten het verhaal juist verwarrend, waardoor je vaak een gedeelte van het verhaal opnieuw moet lezen. Dat haalde ook de spanning in het verhaal weg.

Quirine is ook een lastig personage om je in te leven. Je komt wel iets aan achtergrondinformatie over haar te weten, bijvoorbeeld waarom ze bij haar grootouders woont, wat er met haar ouders is gebeurd, wat ze van school vindt, maar toch voelt het alsof je haar nauwelijks leert kennen. Ook is ze een beetje naïef en zijn haar handelingen en gedachtes af en toe wat onbegrijpelijk.

Dodelijk bericht had potentie om een goed verhaal te kunnen zijn, mede door het actuele thema cyberpesten. De uitwerking van het thema en het verhaal was helaas iets minder. Het verhaal gaat soms ook iets te snel waarbij je het gevoel hebt stukken informatie te missen. Ook lag het spanningsgehalte wat aan de lage kant. Het zou beter zijn geweest als het boek iets meer bladzijdes had waardoor het verhaal wat meer uitgewerkt zou kunnen worden. Voor de jongere lezers is dit verhaal waarschijnlijk wel leuk, maar de oudere lezers kunnen Dodelijk bericht beter laten liggen.

Dodelijk bericht

1  2  3  4  5

Een spannende en realistische young adult. Het thema cyberpesten is actueler dan ooit.

Nadat er een seksueel geladen bericht uit zijn naam op het internet verschijnt, pleegt Rob zelfmoord. Quirine, het onderwerp van zijn vermeende erotische obsessie, ontdekt echter al snel dat Rob het bericht niet zelf had geschreven. Maar wie wel? En waarom? Ze gaat op onderzoek uit. Maar ze is onervaren in detectivewerk, dus al spoedig gaat er van alles mis. En zo belandt Quirine in een aantal zeer gevaarlijke situaties …